Del : SMS
Berlingske Business

BMW-luksus giver baghjul til Fiat-lavpris

pix_bmw
Kineserne er vilde med europæiske luksusbiler, og det har ført til kronede dage hos tyske BMW. Foto:

Bilproducenten BMWs salgstal peger på rekordsalg i 2012. Audi og Mercedes er på samme kurs, mens franske Peugeot og italienske Fiat kæmper med elendige salgstal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Man skulle måske tro, at der er svært at sælge luksusbiler midt i en krisetid. Men det er ikke billedet, hvis man kaster et blik på salgsstatistikkerne hos den tyske bilproducent BMW.

Det bayerske selskab har fremlagt tal for november, som viser et salg på 145.452 biler og firehjulstrækkere. Salget er steget med 26 procent i november, og BMW-brandet klarer sig dermed endnu bedre end Volkswagens Audi og Mercedes, der ellers også har fået en pæn fremgang på henholdsvis 11 procent og 5,7 procent.

Billigere mærker sælger skidt

Alle tre bilmærker, der hører til luksusklassen, har kurs mod rekordsalg i 2012. Mens billigere bilmærker som franske Peugeot og italienske Fiat har umådelig svært ved at de firehjulede afsat og på trods af diverse kreative rabatordninger,´har udsigt til et katastrofalt 2012.

Forklaringen skal primært findes i Asien, siger Jakup Bærentsen, der er chefrådgiver hos Nordea.

"I Bilbranchen er der lige nu stor forskel på hvordan det går med almindelige biler og luksusbiler. Luksusmærker som BMW, Audi og Mercedes klarer sig godt, fordi der er vækst i Kina og kineserne kan lide europæisk luksus," siger han til Berlingske Business.

Hverken luksus eller discount

Biler som Peugeot og Fiat bliver til gengæld ramt af, at de ligger i mellemklassen.

"De nyder ikke godt af at være et luksusbrand, som det rigeste segment køber. Men de er ikke superbillige og discount nok til at være de mærker, som de tilbageholdende europæiske forbrugere går efter nu," siger Jakup Bærentsen.

Nordea har stadig en købsanbefaling på BMW-aktien, og Jakup Bærentsen mener, at der er gode muligheder for luksus-bilmærkerne i 2013

"Vi tror den positive udvikling vil fortsætte. Et faremoment er, hvis dampen går af væksten i Kina, men det er ikke vores forventning," siger han.

Lave forventninger til Peugeot i 2013

Finanstjenesten Bloomberg har samlet analytikerforventninger for de europæiske bilmærker i 2013. Her er franske Renault topscorer med en gennemsnitlig forventning om en fremgang i indtjeningen per aktie på 36 procent.

Peugeot er der omvendt ikke stor tiltro. Her regner analytikerne i gennemsnit med en tilbagegang i indtjeningen per aktie på 81 procent til næste år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere