Del : SMS
Berlingske Business

Atter penge i typehuse

typehus
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Et barsk udskilningsløb, skrappe energikrav og nye momsregler har sikret fornuftig indtjening hos typehusfirmaerne. Det viser en ny analyse af de 28 største producenter af typehuse lavet af Berlingske Research.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter et par magre år er der ved at være fornuftig økonomi i branchen for typehusbyggerier. Det viser en ny brancheanalyse lavet af Berlingske Research. For blot et år siden så det ellers sort ud for branchen, da Berlingske offentliggjorde en brancheanalyse under overskriften: »Typehusbyggeri hårdt ramt af nedtur«. Men 2011 har været et vendeår for branchen.

Overordnet er der fremgang at spore i regnskabstallene. Bruttofortjenesten er i den tre-årige analyseperiode steget med 16,2 procent, men driftsresultatet i samme periode er næsten fordoblet. På bundlinjen er der også fremgang at spore, idet både resultat før skat og årets resultat stiger med trecifrede procentsatser, henholdsvis 198,9 procent og 249,6 procent. Det er især virksomhedernes seneste regnskabstal, der trækker gennemsnittet op, idet flere af de store producenter oplever stærk regnskabsmæssig fremgang.

De små lider

Men bag de umiddelbart pæne tal gemmer sig dystre forklaringer, påpeger flere eksperter over for Berlingske Business. Først og fremmest har branchen været igennem et barsk udskilningsløb, for langtfra alle har kunnet håndtere, at husbyggeriet er styrtdykket med to tredjedele siden 2006. Firmaer som AZ, Danflex, Dansk Nybyg, Frydkjær, Holmsø, Hornsherredhus og M2 var allerede faldet fra, da Berlingske for halvandet år siden satte branchen under lup. Siden er bl.a. Kalmar Huset bukket under, men er dog genopstået i en slanket udgave.

»De dygtigste og mest effektive er tilbage,« lyder vurderingen fra Finn Bo Frandsen, seniorøkonom i Dansk Byggeri. Martin Ravn-Nielsen, sjællandsdirektør i Huscompagniet, markedets største firma, supplerer: »De, der er tilbage, har styr på indkøb og kan styre omkostningerne. For nogle år siden indgik mange aftaler om at levere et-to år senere på grund af travlhed, og i mellemtiden var der prisstigninger på materialer og hos underleverandører.«Særligt de store virksomheder klarer sig godt, mens de små fortsat lider. I alt otte af virksomhederne havde et negativt resultat før skat og 14 er inde i en negativ udvikling i analysens tre-årige periode (2009-2011).

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere