Berlingske Business

ATP efterlyser gennemsigtighed i Carlsbergs nye strategi

19BUSCees-t-Hart-Carlsberg-.jpg
Carlsbergs nye topchef, Cees’t Hart, har fremlagt bryggerigigantens nye strategi, og storaktionæren ATP er tilfred, dog kunne pengetanken dog godt ønske sig lidt mere ambitiøse formuleringer. Arkivfoto: Mathias Løvgreen Bojesen

Storinvestoren ATP, der tidligere har revset Carlsbergs ledelse for at have lovet for meget og ikke leveret varen, er umiddelbart tilfreds med den nye strategi for bryggerivirksomheden, som topchefen Cees ’t Hart fremlagde forleden. Men formuleringerne måtte godt være mere ambitiøse, siger aktiechef Claus Wiinblad.

Artiklen fortsætter under annoncen

Carlsbergs nye strategi Sail’22 var længe ventet. Den nye topchef Cees ’t Hart har arbejdet på strategien de seneste ni måneder, og da den blev præsenteret i onsdags, skete det med store forventninger. Trods den langvarige fødsel måtte man dog kigge i vejviseren efter konkrete tal for, hvor Carlsberg skal hen i fremtiden.

Strategien er i stedet fyldt med mere bløde formuleringer om, at Carlsberg i fremtiden skal være »succesfuld«, »professionel« og »attraktiv« som ølproducent, som samarbejdspartner og som arbejdsplads. Og så vil bryggerivirksomheden øge indtjeningen og forbedre afkastet på den investerede kapital. Uden at der dog sættes tal eller tidshorisont på de forbedringer.

Carlsberg offentliggør årsregnskab

De vage formuleringer til trods er Danmarks største insitutionelle investor, pensionskassen ATP, der også er en af de største pengetanke i Europa, overvejende tilfreds med den nye Carlsberg-strategi. Man skal nemlig huske på, hvor Carlsberg kommer fra, at virksomheden tidligere under ledelse af Jørgen Buhl Rasmussen lovede og lovede men leverede alt for lidt, samt at driftsindtjeningen de seneste fem-seks år har stået i stampe, er holdningen hos ATPs vicedirektør og aktiechef Claus Wiinblad.

Strategien skal stå sin prøve

Men det står også klart, at det først er i de kommende kvartaler, når den nye Carlsberg-boss viser, hvordan han konkret vil føre strategien ud i livet, at det fulde omfang af indholdet i strategien står klart for omverdenen.

»Strategiplanen er fornuftig og indeholder mange gode elementer. Der er et klart behov, for at skeen bliver taget i den anden hånd i Carlsberg. I realiteten synes jeg, at grundholdningen i strategien, som er at få den eksisterende forretning til at køre bedre, er rigtig. Carlsberg skal vise, at de kan få ordentlig værdi ud af den eksisterende forretning. Det har de ikke kunnet før,« siger Claus Wiinblad.

Cees't Hart

Wiinblad er enig i retningen i Carlsbergs nye strategi, men savner dog alligevel mere gennemsigtighed i, hvad Cees ’t Hart, og den øvrige topledelse i Carlsberg selv tror, at strategien kan føre til.

»Carlsberg har nu en målsætning om at vokse driftsindtjening og afkastet på den investerede kapital, og det er jo svært at være uenig i. Det kunne være ønskværdigt med en lidt mere ambitiøs formulering af deres forventninger til indtjeningen, således at vi fik mere indsigt i, hvad strategiplanen reelt kan bringe af resultater,« siger Claus Wiinblad.

05BUSVestas-175251.jpg

Ikke vækst for vækstens skyld

I et interview med Berlingske tilbage i juni sidste år, da Cees ’t Hart tiltrådte, sagde Claus Wiinblad, at det, han håbede, at strategien ville føre til, netop var et fokus på vækst i den eksisterende forretning, få mere værdi ud af det, Carlsberg allerede har til gavn for aktionærerne, frem for at jagte vækst via opkøb. Det ønske har ATP i høj grad fået opfyldt i dag.

»Det vigtige i strategien, som jeg ser det, er at få kerneforretningen til at fungere og øge lønsomheden der. Det er udmærket at supplere det med nogle ekstra fokusområder, men det er basisforretningen, der skal fungere først og fremmest,« siger Claus Wiinblad med henvisning til, at Carlsberg i Sail’22 vil fokusere mere på specialøl og på at gå ind i storbyer, hvor bryggeriet ikke allerede er til stede.

cees t hart

Cees ’t Hart ønsker ikke at kommentere ATPs melding, men sagde på Carlsbergs ordinære generalforsamling torsdag aften i København, at han først vil vise investorerne, at Carlsberg – i modsætning til tidligere – kan levere det, virksomheden lover frem for at love for meget.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen