Del : SMS
Berlingske Business

Amerikanere åbner for nedskæringer i Cheminova

pix.chemi
De nye ejere af Cheminova, FMC, har planer om besparelser. Hvor disse dog skal findes er endnu uvist for offentligheden. Foto:

Amerikanske FMC skal finde besparelser for at retfærdige de mere end ti mia. kr., som selskabet betaler for Cheminova. Aktionærerne i den danske kemikoncern er generelt tilfredse med prisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De ansatte i kemikoncernen Cheminova kan se frem til forandringer, når de amerikanske ejere FMC overtager virksomheden. Det siger de nye ejere, efter at de har betalt en pris, som flere danske investorer er tilfredse med.

Den pæne pris på 10,5 mia. kroner er forhandlet på plads efter et intenst forløb, hvor der var bred interesse for virksomheden. Store kapitalfonde, som svenske EQT og britiske CVC, var, som tidligere omtalt i Berlingske med i opløbet om at købe Cheminova. Til sidst var det amerikanske FMC, der ville betale mest blandt andet på grund af de synergier, der bliver skabt ved at lægge de to selskaber sammen. Men den pris tvinger amerikanerne til at finde besparelser, og det er FMC klar til.

Cheminova bliver solgt til amerikanere

»Der vil være flere overlappende funktioner. For eksempel har vi nu to hovedkontorer, og der vil være betydelige muligheder for at rationalisere områder, som vi har to af, og hvor vi kun skal bruge en,« sagde finansdirektør Paul Graves på en telekonference i forbindelse med handlen.

FMC vil dog indtil videre vente med at afsløre præcist, hvor besparelserne kommer til at ske. Indtil videre er det planen, at amerikanerne fortsætter produktionen fra alle det danske selskabs fabrikker.

»Der vil være nogle størrelsesfordele, som vil gavne os, og vi vil se, at kombinationen af de to selskaber vil skabe værdi. Vi vil vende tilbage til det senere og give mere information om det,« sagde Paul Graves.

Pressemøde om salget af Cheminova
LÆS MERE : Bestyrelsernes mand

Heller ikke Jens Due Olsen, bestyrelsesformand i Auriga, der ejer Cheminova, vil spekulere i, om der fremover vil være færre ansatte i Cheminova.

»Min fornemmelse er, at de har betalt den høje pris, fordi de har brug for vores produkter, organisation, produktion og vores udvikling,« siger han.

Handlen betyder et farvel til Auriga, der er den børsnoterede paraply over Cheminova. Holdingselskabet vil blive afnoteret og lukket. Det sker, efter at selskabet i mere end ti år kæmpede for at forbedre sin strategiske position ved at sælge produkterne på flere markeder. Men først inden for de senere år er det arbejde begyndt at kunne aflæses i regnskaberne. Michael Hybholt, analytiker hos Smallcap Danmark, mener ikke, at det fulde potentiale er nået.

»Det er lidt ærgerligt, at selskabet bliver solgt, netop når resultaterne viser sig. Men når det er sagt, synes vi, at prisen, som FMC betaler for Cheminova, er fair. Selskabet er solgt via en struktureret proces til den køber, der var villig til at betale den højeste pris, og aktionærerne har derfor ingen grund til at føle sig snydt,« siger Michael Hybholt.

Også Kasper Brix-Andersen, porteføljemanager i Bankinvest, er tilfreds.

»Vi bakker helt op om bestyrelsen og ledelsen, og vi mener, at de har fået en god og fornuftig pris. Samtidig giver det industrielt mening for Cheminova at få FMC som ejere,« siger han.

Justeret for gælden i Cheminova ender prisen på 8,5 mia. kroner, hvilket svarer til en værdi på 333 kroner pr. Auriga-aktie. Provenuet fra handelen vil blive udloddet til aktionærerne.

Cheminova bliver solgt til amerikanere

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere