Del : SMS
Berlingske Business

Alle havde ret til et fedt køkken

Svane Køkkener
Overskrift
Svane / Tvis Køkkener i Tvis ved Holstebro. Foto:
 

Da det gik stærkt i nullerne, skiftede danskerne køkken ud hver sjette år. Danskernes nye kerneværdier er mådehold og fokusering og et farvel til grådighed og tom materialisme, forklarer livsstilsekspert. Økonomerne er uenige.

Artiklen fortsætter under annoncen
Før finanskrisen skiftede danskerne køkken omkring hvert sjette år i gennemsnit. Danmarks næststørste køkkenproducent, Nobia Denmark, der bl.a. står bag HTH og Invita, har beregnet frekvensen for køkkenudskiftning til præcis 5,7 år.

Den tid er slut indtil videre, vurderer både livsstilseksperten Henrik Byager og køkkenproducenterne selv.

»Danskernes sindsstemning er forandret. Mådehold og fokusering er de nye kerneværdier, og lykken er ikke længere at kaste penge i grams,« siger Henrik Byager.

»Danskerne har fritskrabet forbrugsmønstret og fokuserer på det, der virkelig giver værdi. Vi vil hellere lære at lave god mad i de køkkener, vi har, fremfor at fylde det op med corian-bordplader og Gaggenau-hvidevarer. Lykken ligger i, hvad man kan lave der.«

09BUSsvane-inde-1.jpg

Ifølge en ny Gallup-undersøgelse foretaget af Berlingske forventer kun hver femte dansker at bruge flere penge på boligforbedringer som køkken og bad i år.

Lidt flere mænd end kvinder og lidt flere unge end ældre og lidt flere konservative end SFere er klar til at spendere, men det store flertal regner med uændret forbrug.

Køkken 2014


Hele 55 pct. af danskerne svarer, at de ikke planlægger at øge deres forbrug til noget som helst.

»Politikerne kan ikke tale forbruget op. Forbrugsmønstret fra før finanskrisen opfattes i dag som grådighed og tom materialisme. At gå og klatte pengene væk til alt muligt og tro, at man bliver gladere – det synes vi ikke længere om,« forklarer Henrik Byager.

 

»I dag kan vi godt lide at sige nej. Det viser, at man ikke er slave af forbrug. Folk synes ikke, at de er blevet fattigere og har fået et dårligere liv. Tværtimod synes de, at de er kommet på rette spor. Folk spørger sig selv, om de bliver gladere af at få et nyt køkken til 300.000 kr. Svaret er »Næh!«, og så lader de det gamle stå.«

Krisens lærdom

Forbrugerøkonom i Danske Bank, Las Olsen, er kun delvist enig med Byager:

»Danskerne har først og fremmest mistet lysten til at forbruge til deres bolig, fordi friværdien er faldet. Når det sker, og salget af boliger går i stå, er det klart, at salget af køkkener og andre boligrelaterede produkter falder,« siger Las Olsen.

Cheføkonom i den liberale tænketank CEPOS, Mads Lundby Hansen, afviser, at danskerne tager afstand fra materialismen.

»Når danskerne vælger køkkener fra, skyldes det, at det ofte kræver, at man stifter ny gæld. Krisen har lært danskerne, at det ikke er godt at stifte gæld,« siger han.

Adm. direktør for Danmarks næststørste køkkenproducent Kvik A/S Jens-Peter Poulsen vurderer markedet som svært.

»Folk skubber beslutningen om nyt køkken foran sig. Før krisen skiftede vores kunder hvert syvende år, nu taler vi om hvert 12. eller 13. år,« siger han.

Danmarks største køkkenvirksomhed – bortset fra IKEA, hvis danske køkkenomsætning er ukendt – er Nobia Denmark med bl.a. HTH og Invita. Adm. direktør Lars Bay-Smit oplyser, at Nobia før krisen havde beregnet udskiftningsfrekvensen til 5,7 år. Nu skifter danskerne køkken hver 14. eller 15. år.

Både Kviks og Nobia Denmarks omsætning er omtrent tilbage på niveau før finanskrisen. »Vi henter væksten på eksportmarkederne,« siger Lars Bay-Smit.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere