Del : SMS
Berlingske Business

Vindmøllebranchen er vækstpakkens taber

19BUSVestas.jpg
Vestas påpeger, at vækstpakkens lavere ambitioner på vindområdet vil koste arbejdspladser i vindmøllebranchen. Foto: Malte Kristiansen

Regeringen og Venstre vil med deres oplæg til en vækstpakke lempe energiafgifterne markant. Pakken vil gavne erhvervslivet bredt, men færre danske vindmøller skader vindmølleindustrien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vækstpakken, der skal gavne dansk erhvervsliv, vil skade virksomhederne i vindmølleindustrien. Det ser ud til at blive resultatet, efter at regeringen og Venstre tirsdag aften fremlagde deres skitse til en ny vækstpakke.

Hovedpunktet i den fælles skitse er en væsentlig lempelse af virksomhedernes energiafgifter. PSO-afgiften skal således barberes med 13,2 milliarder kroner i perioden 2014-2020, og den udskældte forsyningssikkerhedsafgift skal helt afskaffes. Oprindeligt ville regeringen barbere PSO-afgiften med 5,8 millairder kroner, så det nye udspil tager væsentligt hårdere fat.

Pix-konference

Det betyder samtidig, at der skal findes et ekstra milliardbeløb til at finansiere afgiftslempelserne, og her står vindmøllebranchen for skud. Energiaftalen fra foråret 2012 åbnes, og den rekordstore havmøllepark Kriegers Flak (600 MW) udskydes to år til 2022.

Samtidig barberes mængden af kystnære vindmøller ned fra 500 MW til 400 MW. Kriegers Flak var en af kronjuvelerne i energiaftalen, og hidtil har både branchen og klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) holdt hårdt på, at man ikke kunne ændre i energiaftalen af risiko for at skræmme investorer væk.

»Man var enige om, at det ville være enormt skadeligt at pille ved energiaftalen fra 2012. Men ikke desto mindre har man nu valgt at gøre det. Nu er min største appel, at man sætter alle ressourcer ind på at skabe tillid til den nye plan. Og det er ikke gjort alene ved at vedtage en ny aftale – i særdeleshed ikke over for udenlandske investorer,« siger Jan Hylleberg, administrerende direktør i Vindmølleindustrien.

Aalborg Portland sparer millioner

Han understreger, at de lavere ambitioner på vindområdet vil koste arbejdspladser i branchen – men hæfter sig samtidig ved, at industrien nu har realistiske, langsigtede politiske målsætninger at forholde sig til. Netop politisk klarhed lægger den store medlemsvirksomhed Vestas afgørende vægt på.

»Det er jo tydeligt, at udbygningen bliver mindre end først aftalt. Og eftersom det eneste, Vestas beskæftiger sig med både i Danmark og på verdensplan, er vindenergi, vil vi selvfølgelig gerne have, at vind fylder så meget som muligt. Men vi er også realister, og når der skulle ses på energipolitikken og den samlede vækstpolitik, er dette udspil ét, vi kan være glade for,« siger Morten Albæk, global marketing- og kommunikations-direktør i Vestas.

Brændeafgiften får dødsstødet i vækstpakken

Blandt de store vindere i vækstpakken er cementproducenten Aalborg Portland, som tidligere har beklaget sig højlydt over PSO-afgiftens himmelflugt. Virksomhedens PSO-bidrag er eksploderet fra 18 millioner kroner i 2012 til omkring 40 millioner kroner i år, men med indgrebet håber man på, at den stigning kan nedbringes med 10-15 millioner kroner årligt.

»Det her er helt sikkert et skridt i den rigtige retning, og vi er glade for, at politikerne tager konkurrencesituationen alvorligt,« siger Michael Lundgaard Thomsen, administrerende direktør i Nordic Cement Aalborg Portland.

Vækstplan skal være CO2-neutral

Problemet for virksomheder som Aalborg Portland er, at PSO-afgiften stiger, når elprisen falder, og derfor får virksomhederne ikke fuld glæde af elprisfald i sammenligning med udenlandske konkurrenter. Netop derfor har Dansk Industri (DI) kæmpet hårdt for en større sænkelse af den grønne afgift, og her glæder direktør Tine Roed sig over regeringens og Venstres udspil.

»Det er et vigtigt signal, at regeringen og Venstre nu lemper PSO-afgiften. Samtidig laver man nogle mindre justeringer af energiaftalen, og det kan man efter vores vurdering leve med. Men man kan ikke leve med den usikkerhed, der forinden var blevet skabt omkring hele energipolitikken,« siger hun.

Minister til ny kommission: Folkepensionen er hellig

Nu forhandler regeringen med Folketingets øvrige partier, og en endelig vækstpakke ventes at være på plads inden for få dage. Et afgørende punkt i forhandlingerne med SF og Enhedslisten bliver konsekvensen for klimaet, og klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) forsøger at mane frygten i jorden.

»Såfremt en aftale om Vækstpakke 2014 indeholder tiltag på energiområdet, der øger CO2-udledningen i 2020, vil regeringen tage initiativ til at gennemføre klimakompenserende tiltag,« skriver ministeren således i et nyt svar til Klima- og Energiudvalget.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere