Del : SMS
Berlingske Business

Vestas varsler mere åbenhed

pix-Morten Albæk
Kommunikationsdirektør i Vestas, Morten Albæk, fortæller, at med den nye strategi følger der mere åbenhed. Foto:

Fremover kommer flere ansigter til at tegne vindmølleproducenten Vestas i offenligheden - kommunikationsdirektør varsler mere åbenhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er helt efter den nye drejebog, når Vestas' finansdirektør, Dag Andresen, i dagens Børsen er med til at profilere vindmølleselskabet i et stort interview.

Vestas vedtog nemlig i maj i år en ny kommunikationsstrategi, som er ved at blive implementeret. Den indebærer både interne justeringer af organisationen, som også er blevet ramt af de store spareplaner, og eksterne ændringer af, hvad Vestas fortæller omverdenen.

- Fokus er at tilsikre, at vi får fortalt en historie omkring Vestas, der er så bred og så nuanceret som muligt, ved at sikre, at der bliver sat flere, hvis ikke mange, ansigter på, hvem Vestas er, fortæller Morten Albæk, ansvarlig for blandt andet kommunikation og markedsføring i Vestas, i et interview med Ritzau Finans.

Vestas har i løbet af 2012 udvidet ledelsen, så topchef Ditlev Engel har fået følge af en række mere synlige direktionskolleger, som ud over finansdirektør Dag Andresen tæller salgschef Juan Araluce, driftschef Jean-Marc Lechêne og møllechef Anders Vedel.

De blev blandt andet introduceret for investorer, analytikere og pressen ved en kapitalmarkedsdag i oktober, og især Dag Andresen var aktiv omkring Vestas' kvartalsregnskab i starten af november.

Vestas vil samtidig bestræbe sig på at være mere åbne i kommunikationen.

- Vi koncentrerer os om at lægge fakta frem uden selv at insistere på at drage konklusionerne, men i stedet ydmygt lade omgivelserne konkludere, om de mener, at de fakta, vi har fremlagt, er overbevisende eller tilstrækkelige til, at de vinder respekt og tillid til Vestas, siger Morten Albæk.

Helt konkret vil Morten Albæk og hans kolleger i kommunikationsafdelingen arbejde målrettet med at styrke samarbejdet med de medier og journalister, der dækker Vestas tættest.

- Vi håbe at opnå en faktuel og nuanceret dækning af Vestas' produkter, konkurrenceevne, potentiale og performance, siger Morten Albæk, som også antyder, at der ligger en utilfredshed med balancen i mediernes dækning bag:

- Vi er af den overbevisning, at der er nogle nuancer omkring Vestas' performance, som vi ikke har været dygtige nok til at sikre, at medierne og offentligheden har fået kendskab til. Det er vigtigt at understrege, at det er os, der ikke har været dygtige nok, hvilket vi så også har taget konsekvensen af ved at etablere en funktion, under ny ledelse og med en ny strategi, siger Morten Albæk.

Han nævner blandt andet vindmølleselskabets succes i servicedivisionen, stærke globale omdømme og vellykkede lancering af V112-møllen, som nogle af de positive historier, der er blevet overskygget af de negative.

- Det er ikke lig med, at vi ikke skal vedstå os, at Vestas også har sine markante udfordringer, for det har vi. Men det er vigtigt, at der kommer nuancer til den historie, fastslår Morten Albæk.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere