Del : SMS

Vestas er gået fra 31 fabrikker til 19

Vestas skal spare
Vestas har udover tårnfabrikken i Varde lukket 11 andre fabrikker på verdensplan. Foto:

Vestas har over de seneste to år reduceret antallet af fabrikker fra 31 til 19.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det fremgår af præsentationsmateriale oven på Vestas' regnskab for tredje kvartal af 2013.

I slutningen af 2011 måtte Vestas skrotte sine store vækstplaner og lægge strategien om i lyset af en kraftig opbremsning i vindmøllemarkedet. Det har betydet, at Vestas har lukket og solgt fabrikker på stribe.

I Danmark er maskinerifabrikken i Lem og tårnfabrikken i Varde solgt, mens en anden fabrik i Lem, der bygger kontrolpaneler, er på vej til at lukke.

Vestas nye koncernchef Anders Runevad.

Derudover har Vestas i Hohhot i Kina lukket sine vinge- og samlefabrikker, mens kontrolpanelfabrikken i Ólvega i Spanien og en samlefabrik i Tarantino i Italien har måttet lukke.

Endelig har Vestas for nylig solgt fire støberier i Tyskland, Norge, Sverige og Kina og en maskinerifabrik i Kina til tyske VTC Partners.

Frasalgene og lukningerne er sket for at sikre Vestas en mere fleksibel produktionsplatform, fortæller topchef Anders Runevad. Ved årets udgang venter Vestas at være nede på højst 16.000 ansatte fra omkring 16.200 dags dato.

Tilbage har Vestas 19 fabrikker i Danmark, Tyskland, Spanien, Italien, USA, Brasilien, Kina og Indien.

11 - Vestas

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere