Del : SMS
Berlingske Business

Vestas blandt de bedste til service

Vestasmølle_Business
Vestas og Siemens er blandt de bedste til at servicere kunderne. Foto:

Vindmøllegiganten Vestas får ros for svartiderne og kvaliteten af arbejdet i sin servicedivision.

Artiklen fortsætter under annoncen

I en ny undersøgelse gennemført af Bloomberg New Energy Finance (BNEF) rangerer Vestas sammen med tyske Enercon og Siemens i toppen for kundetilfredshed.

Undersøgelsen viser samtidig, at prisen på at få vedligeholdt og serviceret vindmøller er faldet drastisk i de seneste år. I 2008 var gennemsnitsomkostningen på at få serviceret en vindmøllepark på 30.900 euro per megawatt (MW). I år er det tal faldet 38 pct. til 19.200 euro per MW ifølge BNEF's nye prisindeks.

- Vindenergi har gjort meget for at forbedre sin konkurrencedygtighed i forhold til gas- og kulfyret el i de senere år via billigere og mere teknologisk avancerede møller, samt mere sofistikeret placering og styring af vindmølleparker. Det nye indeks viser, at betjening af idriftsatte vindmølleparker er ved at blive mere omkostningseffektivt, udtaler BNEF's direktør, Michael Liebreich, i en pressemeddelelse.

Prisindekset er baseret på 104 servicekontrakter, som en række vindmølleproducenter og -kunder har indleveret over de seneste år. Samlet dækker de møller med kapacitet for 5300 MW, som alle serviceres af producenten selv.

Selv om producenterne for det meste har fulgtes ad i prisniveau, har tyske Enercon dog konsekvent ligget omkring 20 pct. lavere end markedet, nævner BNEF.

Vestas har i de seneste år øget sin omsætning og indtjening i servicedivisionen. I år ventes den at levere en omsætning på 850 mio. euro - 20 pct. højere end 2011 - og en EBIT-margin på omkring 17 pct. (inden fællesomkostninger).

For kun fem år siden havde serviceafdelingen underskud ud af en omsætning på 298 mio. euro, fortalte en af serviceafdelingens vicedirektører, John Nielsen, på Vestas' kapitalmarkedsdag i starten af oktober.

Vestas har møller med en samlet kapacitet på knap 40.000 MW under service.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere