Del : SMS
Berlingske Business

Solenergi skal erstatte katastofe-atomkraftværk

pix-japan
Japanerne protesterer over planerne om at fortsætte med atomkraft i Japan. Foto:

Japanske Toshiba planlægger at bruge 2,2 milliarder på at bygge solceller i Fukushima, hvor Japan oplevede sin værste atomenergi-katastrofe nogensinde.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mørke skyer har længe trukket sig sammen over den japanske økonomi, men solen er dog begyndt at skinne på den grønne sektor, efter at den japanske regering har vedtaget en fast, høj afregningspris for grøn energi, de såkaldte feed-in tariffer.

Solen skinner dog også i helt konkret betydning over Japan, og kombinationen af solskinnet og de lukrative tariffer får nu konglomeratet Toshiba til at investere 2,2 milliarder kroner i et solenergi-anlæg i den stigende sols rige, det skriver rechargenews.com.

pix_apple


Solenergi-anlægget skal opføres i Fukushima, hvor Japan i 2011 oplevede sin største civille atom-katastrofe, efter en tsunami havde ramt anlægget. Alle tre reaktorer på kraftværkede nedsmeltede totalt, og en radius på 20 kilometer uden om kraftværket blev evakueret som følge af katastrofen.

Ulykken førte flere anti-atom initiativer med sig, og det er også i kølvandet af det, at Japan har indført sin tarif-sikring. Adskillige arbejdere på kraftværket blev udsat for store mængder radioaktiv stråling, da de blev tilbage i forsøget på at kontrollere nedsmeltningen.

MS Tûranor PlanetSolar


Toshiba regner med, at anlægget bliver Japansk største, men selskabet Softbank skulle allerede være klar med planer om et endnu større solenergianlæg i den nærmeste fremtid.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere