Del : SMS

Solcelleboom når nye højder

Solceller
Foto:

På årets første måneder er den installerede effekt af solcelleanlæg på det private marked fordoblet i forhold til rekordåret 2011.

Artiklen fortsætter under annoncen

Godt hjulpet af lavere priser og en række tilskudsordninger har danskerne i 2012 for alvor fået øjnene op for solbaseret elproduktion. Med udgangen af marts måned i år, var den samlede installerede effekt således allerede oppe på 22,5 MW mod en samlet installeret effekt i hele 2011 på 10,9 MW.

Den udvikling skaber selvfølgelig begejstring hos håndværkere, der lever af at installere anlæggene.

- For fem år siden satte vores installatører 40 anlæg op om året, sidste år satte de 40 anlæg op om ugen, og i år bliver der sat 40 anlæg op om dagen. Mindst vel at mærke, siger  chefkonsulent i installatørorganisationen Tekniq Søren Rise, der blandt andet fremhæver den såkaldte nettomålerordning, der lader solcelleejere sende overskydende elproduktion tilbage på det kollektive elnet, som årsagen til boomet.

Han peger samtidigt på, at andelen af solenergi i det samlede elforbrug kan skubbes helt op på fem procent i 2020, hvis virksomheder fik mulighed for lignende støtteordninger. I dag udgør solenergi stadig kun en promille, og kunderne er primært private og offentlige bygninger

Hård tid for danske producenter

Installatørerne tror dog på at den rivende udvikling fortsætter, og det samme gør de danske solcelleproducenter, selv om oplevelsen af markedet ikke er helt så entydig positiv her.

Virksomheden Dansk Solenergi har fremstillet solceller siden 1993 og har i dag har fabrik i Holeby på Lolland, og her understreger direktør Ken H Jensen, at markedet er præget af ekstrem konkurrence.

- Vi lever jo af højkvalitetsprodukter fremstillet med meget høje krav til arbejdsforhold, men i en situation, hvor interessen stiger så kraftigt, så vælter det jo ind over grænsen med produkter, der ikke skal leve op til samme krav, og det gør det svært, siger solcelleveteranen.

Endelig et hjemmemarked

Samtidigt slår han fast, at han har svært ved for alvor at være negativ.

- Der er nogle udfordringer, men det er da også vidunderligt, at der nu er kommet et hjemmemarked, for det er altafgørende, hvis man skal vokse sig stor. Vi tror jo på det her, og vi er meget optimistiske, siger Ken H. Jensen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere