Del : SMS

Snart kan elbiler lade op på tanken

08BUSElbil.jpg
I fremtiden kan elbiler også lade op på 15 Shell-stationer fordelt over hele landet. Arkivfoto: Keld Navntoft

Forleden kunne elbilsatsningen Clever offentliggøre en aftale med Volkswagen, og nu går det sammen med Shell om at opsætte yderligere 15 ladestandere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kan virke som et umage par, der forenes, når elbilsatsningen Clever tirsdag offentliggør et samarbejde med et af verdens største olieselskaber, Shell.

Aftalen går ud på at opsætte ladestandere på 15 tankstationer rundt omkring i landet og dermed gøre det nemmere for Clevers kunder at få nye kræfter, når strømmen er lav. Udviklingen er en del af en større tendens på elbilmarkedet, hvor aktørerne prøver at fjerne så mange knaster som muligt for at få danskerne lokket væk fra benzin og diesel.

Senest har landets anden store leverandør af strøm til elbiler, E.ON, købt og tændt for de ladestandere, der blev tilbage efter Better Places konkurs, ligesom Clever i sidste uge offentliggjorde en samarbejdsaftale med tyske Volkswagen om at være partner på den danske lancering af en eldrevet VW Up.

Det eneste problem er at få bilisterne til at følge med udviklingen, og det er også en del af forklaringen på, at Shell ikke bare selv er tromlet ind på markedet for elektrisk brændstof.

»Det kan være, vi går ind på markedet en dag, men nu begynder vi med nogen, som har noget erfaring, og så har vi færre ting i klemme,« siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell Danmark.

Hos oliegiganten er aftalen ikke noget, man forventer vil skæppe i kassen. Men det handler om at følge med den udvikling, der foregår.

»Det er ikke noget, vi tror, der giver en masse dollar på bundlinjen. Men jeg synes, efterhånden man ser, at der sker noget på det her marked, og vi vil gerne være åbne over for andre muligheder end det, vi lever af nu,« siger Regitze Reeh.

I vante rammer

Mens Shell kan se tiden an uden at bekymre sig om, at det eroderer deres forretningsgrundlag, giver aftalen faktisk rigtig god mening for Clever på grund af vores vaner. Det mener lektor ved DTUs Institut for Elektroteknologi Esben Larsen.

»Vi er meget konservativt tænkende, når det kommer til biler, og dét, at man får installeret nogle ladestandere i en sammenhæng, som vi er kender, synes jeg absolut er positivt,« siger han.

Ifølge Esben Larsen står og falder elbilens succes i høj grad med, om man kan nedbryde nogle af de barrierer, der afholder folk fra at tage konceptet til sig.

Konkursramte ladestandere

Better Places konkurs har således ikke revet hele tæppet væk under elbilen i Danmark. Clever, der er ejet af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og Energi Fyn, har i forvejen omtrent 130 offentlige ladestandere til at stå rundt omkring i landet, og konkurrenten E.ON tænder på tirsdag for den sidste af i alt 770 ladestandere. Heraf 350 offentlige.

Forklaringen på det skal findes i, at energivirksomheden gik på shopping i Better Places konkursbo og købte de standere, der ellers havde været tømt for kilowatt i en rum tid.

Clever måtte således se sig overhalet på infrastrukturen, men ifølge Lars Bording var det ganske overlagt, at man ikke bød ind på resterne af Better Place.

»Better Place var teknologisk langt bagefter, og derfor kunne det ikke betale sig at tage udgangspunkt i det,« siger han med henvisning til, at de nu genoplivede ladestandere ikke understøtter alle elbilmærker, heribland Renault Zoe.

Det problem har de dog ikke taget så tungt i E.ON, der forventer, at ladestanderne er kompatible med alle mærker inden udgangen af 2013.

Clevers 15 nye ladestandere åbner ligeledes inden udgangen af 2013 og kan blandt andet findes i Helsingør, Hellerup, København, Vejen, Aalborg og Silkeborg.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere