Berlingske Business
LIVE
16:12 Foot Locker bliver straffet i afdæmpet rødt marked

Skattesag hjælper Maersk Oil

Pix-maersk
Foto:

En vundet skattesag i Angola får Maersk til at skrue op for forventningerne til Maersk Oli for hele året. Til gengæld er olieproduktionen er faldet 23 pct. i forhold til sidste år.

Produktionen falder, men A. P. Møller skruer alligevel op for forventningerne til resultatet for Maersk Oil i 2012. Overskuddet i årets første ni måneder blev på 11,7 mia. kr.

Den gevinst blev hjulpet godt på vej af en ekstra ordinær indtægt på 5,2 mia. kr. fra en vundet skattesag i Angola. Det fremgår af kvartalsrapporten for A.P. Møller – Maersk, der netop er sendt på gaden.

De foreløbige resultater gør, at Maersk nu regner med et plus for hele året, der er større end i 2011, hvor det blev til et overskud på 12,3 mia. kr.

For tredje kvartal fik Maersk Oil et overskud på 1,5 mia. kr. ud af en omsætning på 14,3 mia. kr.

Analytikernes forventninger var en omsætning på 14,2 mia. kr. med et plus på bundlinjen på 2,1 mia. kr.

Sammenlignet med tredje kvartal sidste år var der tale om et pænt dyk i overskuddet. Sidste efter fik Maersk Oil et plus på 2,1 mia. kr.

Nedgangen skyldes, at det går dårligere med olieproduktionen, fremhæver Maersk. Den er faldet til 240.000 tønder om dagen.

Det er et dyk på 23 pct. i forhold til samme periode sidste år. Den faldende produktion skyldes omstruktureringer i Qatar og lavere produktion i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen