Del : SMS
Berlingske Business

Shell: Gaskunder betaler for svag konkurrence

naturgas
Kun ganske få forbrugere af naturgas skifter leverandør, selv om der kan være en firecifret pose penge at hente. Her er vi ved naturgaslageret i Lille Torup. Arkivfoto: Morten Dueholm

Danske naturgaskunder burde betale klart mindre for deres gas. Manglende konkurrence­ giver for høje priser, mener Shell. Konkurrencestyrelsen genkender kritikken.

Artiklen fortsætter under annoncen

På trods af at det nu er ti år siden, at det danske gasmarked blev liberaliseret, er de danske gaspriser fortsat blandt de højeste i Europa. Alligevel skifter kun omkring tre procent af de private gaskunder elleverandør om året - en øvelse der ellers kan spare den enkelte kunde op til 1.400 kroner om året. Et klart tegn på at konkurrencen på det danske marked for naturgas er alt for svag, mener Shell, der nu kræver en øget liberalisering af markedet.

»Til trods for at gasmarkedet blev liberaliseret i 2004, er markedsvilkårene stadig så ulige, at det for nye aktører på markedet er overordentligt vanskeligt at komme ind. Nok er Shell en stor virksomhed globalt, men på naturgas i Danmark er vi meget små, og det er meget dyrt for os at kapre nye kunder i form af markedsføring. Det er paradoksalt, når vi samtidig kan se, at de gamle regionale monopolselskaber får foræret deres gaskunder kvit og frit,« siger Daniel Andersen, direktør for gasområdet i Dansk Shell.

Særligt den såkaldte forsyningspligt har hæmmet konkurrencen på gasområdet, lyder vurderingen fra Dansk Shell. Forsyningspligten dikterer, at de regionale gamle gasselskaber som DONG og HMN har retten til at levere gas til de kunder, der ikke aktivt vælger anden leverandør. Samlet har omkring ti procent af de danske gaskunder siden 2004 valgt at skifte leverandør, så det er altså omkring 90 af de danske kunder, der fortsat falder under forsyningspligten.

Klima- og energiminister Martin Lide­gaard (R) fik dog i sidste uge vedtaget en ny lov, der tvinger forsyningspligtselskaberne til at sende brev til alle kunder, hvori de skal oplyse om muligheden for at skifte leverandør. Kunderne bliver dog hos forsyningsselskaberne, hvis ikke de reagerer på brevet.

Gratis kunder

Det er samme lovgivning, der også omfatter forsyningspligten på elområdet. En lovgivning der, som beskrevet i Berlingske Business i mandags, er blevet stærkt kritiseret, og som nu er indbragt for EU-Kommissionen med henblik på en afprøvning af, om den overholder EU-retten.

»Hvor Shell og andre af de små selskaber må betale dyrt for at få kontakt til potentielle kunder, har forsyningspligtselskaberne altså direkte adgang – uden at det koster dem noget. Vores forslag er, at man helt opgiver forsyningspligten og i stedet lader alle gasleverandører konkurrere frit om markedet. Kunder med et oliefyr er jo ikke garanteret levering, så hvorfor skal gaskunder udstyres med en forsyningspligt?,« lyder det fra Daniel Andersen.

Der findes i Danmark cirka 330.000 private naturgaskunder. En undersøgelse fra gasbranchen fra august i år viser, at 63 procent af de private kunder ikke oplever, at naturgasselskaberne konkurrerer i særlig grad. 71 procent mener også, at selskaberne gør for lidt for at fortælle kunderne om deres muligheder for at shoppe gas og spare penge.

»Markedet er stadig domineret af de tidligere regionale monopoler og af en manglende vilje til forandring og konkurrence. Der er nu gået otte år siden liberaliseringen. Det er lang tid, så man kan med rette spørge, hvorfor der ikke er sket mere. I sidste ende er der kun kunderne til at betale for den manglende konkurrence på det danske marked,« siger Daniel Andersen.

Konkurrencestyrelsen enig

I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen medgiver man, at konkurrencen på det danske marked for naturgas til private er begrænset. Men i modsætning til elområdet er naturgasområdet et langt vanskeligere marked at skabe konkurrence på, understreger Jacob Schaumburg-Müller, kontorchef i Konkurrencestyrelsen.

»Det er ikke alle beskåret at købe gas på engrosmarkedet. I modsætning til elmarkedet kræver det mere kapital og er mere administrativt krævende at handle med gas, og det i sig selv er en væsentlig barriere for mere konkurrence på gasmarkedet. Men derudover er der ingen tvivl om, at mange forbrugere ikke er interesserede i gas og derfor kun reagerer på større prisforskelle end dem, vi ser i dag,« siger Jacob Schaumburg-Müller.

At forsyningspligtselskaberne nu skal skrive ud til samtlige gaskunder og oplyse om, at de kan vælge at skifte leverandør, er ingen garanti for øget konkurrence, vurderer Jacob Schaumburg-Müller.

»Spørgsmålet er, om forbrugerne oplever det som værende besværet værd at skifte, eller om de forholder sig passive og dermed overgår til det produkt, deres forsyningspligtige leverandør tilbyder. I lande som Holland og England har man set en større aktivitet blandt kunderne, men jeg tror ikke, at det vil ske i Danmark, så længe det bagvedliggende engrosmarked ikke er mere effektivt.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere