Del : SMS
Berlingske Business

Salget foregår i sneglefart

Test-en-elbil
Tallene er lige så nedslående for elbilbranchen, som de plejer at være. Foto:

Alt imens en elbil topper salgslisten i Norge, halter Danmark stadig gevaldig bagud. Og det er svært at pege på, hvad der skal sætte gang i udviklingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der blev solgt 53 elbiler i Danmark i august måned.

Tallene er lige så nedslående for elbilbranchen, som de plejer at være. Til gengæld kunne den norske ditto juble tidligere på måneden, da salgstallene for september blev offentliggjort. De viste, at den suverænt mest solgte bil er en rendyrket elbil. Hele 616 eksemplarer blev der solgt af den californiske Tesla Model S.

Ifølge eksperter er det svært at pege på, hvad der skal kickstarte markedet i Danmark, men de satsninger, man ser nu, er et skridt på vejen.

»Vi er absolut på et begynderstadie. Flere standere er et skridt i den rigtige retning, men er det tilstrækkeligt til at få det boom, man har set i Norge? Det er det nok ikke,« siger Esben Larsen, lektor ved DTUs Institut for Elektroteknologi.

Han mener, at en del af forklaringen skal findes i, at de små biler er blevet så billige, at de spænder ben for de elbiler i samme klasse, der typisk koster det dobbelte af benzinmodellen.

Harry Lahrmann, lektor ved Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet, mener, at elbilen vil få svært ved at vinde danskernes hjerter med den infrastrukturløsning, der er i dag, hvor bilerne skal lades op. En operation, der i bedste fald tager mellem 20 og 30 minutter.

»Det er svært at sige, hvad der kommer til at ske. Elbilen kan i øjeblikket kun være bil nummer to i en familie, det tror jeg ikke, der kan være nogen tvivl om. Og jeg har svært ved at se, hvordan det kan blive en regulær erstatning for en normal bil,« siger han.

Men det er heller ikke meningen, hvis man spørger administrerende direktør i Clever Lars Bording.

»Det skal på ingen måde være en afløser for den bil, vi kender. Jeg tror, vi vil se, at elbilen går ind og dækker et helt specielt behov. Der er ingen tvivl om, at den ligger til højrebenet som bil nummer to, men den vil faktisk kunne dække rigtig mange danskeres behov,« siger han.

Clever leverer opladningsløsninger til elbiler og har omtrent 130 ladestandere rundt omkring i landet. Et tal, der snart bliver udvidet til 145.

Læs også: "  
Biler_premium_analyse
"



 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere