Berlingske Business

Så meget benzin bruger topchefernes biler

1

Hvor grønne er de øverste chefer i de erklærede bæredygtige virksomheder? Se hvilke biler direktørerne for Novozymes, Arla Foods, Grundfos, Dong Energy og Vestas kører i.

Artiklen fortsætter under annoncen
Novozymes slår igen og igen på bæredygtighed som en vigtig samfunds-agenda, men adm. direktør Steen Riisgaard ræser rundt i en benzinsluger. Og hos Arla Foods, der også bryster sig at være en grøn virksomhed, suser adm. direktør Peder Tuborgh rundt i en firhjulstrækker.  

Stemmer det overens med virksomhedens overordnede signaler? Det er i hvert fald værd at se nærmere på, mener motorredaktør på Euroman, Christian Grau, der i øvrigt også er ny livsstilsekspert i tv-programmet "Kender du typen?". Selv om han betegner det som symbolpolitik at underlægge direktionens biler den store moralske eksamen, giver det mening i en tid med øget fokus på moral og etik. 

"Tiden er til walk-the-talk og moralsk oprustning. Når man profilerer sig som grøn, så må man også acceptere, at folk kigger på hele pakken og ikke kun på de fragmenter marketingafdelingen lægger ud," siger han. 

Omvendt mener han ikke, at det klæder direktørerne at drøne rundt i små elbiler.  

"Generelt tror jeg, der er en udbredt accept af, at koncerndirektøren skal have en flot bil. Det handler i nogen grad også om at bevare sin myndighed. Ville de nævnte direktører nyde samme anseelse internt, hvis de kom anstigende i en elektrisk Renault Kangoo? I det hele taget er der jo meget indenrigspolitik i det her – det giver muggen i krogene at tage en fyringsrunde og så købe ny bil til 1,5 million," siger han.  

Se direktørerne og deres biler: Se dem her og læs kommentarerne til bilvalget fra Euromans motorredaktør

Deltag i debatten på Facebook: Kan en grøn direktør køre i en bezinsluger?  

Forklaringen: Mest frivillighed 

Topdirektørernes biler i de grønne virksomheder tilhører ikke umiddelbart de nyere teknologiske biltyper som el, hybrid eller brint, selv om de kunne være med til at drive markedet i den retning. 

Hos Novozymes udlægger koncerndirektør Thomas Nagy rationalet bag firmabilspolitikken: 

”Det er vigtigt for os, at det er helt frivilligt, om vores ansatte vælger en mere miljøvenlig bil. Det samme gælder også for ledelsen. Vælger man en bil, der ikke kører så langt på literen, så må man holde sig inden for en mindre leasingramme,” forklarer han.  

Valget af firmabiler handler nemlig også om, at bilen skal kunne udfylde et behov hos medarbejderne. Thomas Nagy kører selv i en af de større biler, en Audi Q7 SUV 3.0 TDI: 

“Selv har jeg bosat mig tæt på arbejde og går som regel på job. Derfor har familien kun én bil, som så er en lidt større bil – men så betaler jeg også mere for at have den.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen