Del : SMS
Berlingske Business

Rederier kan spare millioner til søs

pix-lauritzengrundfos
Grundfos-pumperne og den nye energibesparende pumpe-teknologi blev udført på et af J. Lauritzens bulker skibe.

Det kan betale sig for rederier at investere tid og penge i energieffektiviserende projekter. Det viser et pilotprojekt, som Lauritzen Bulkers har lavet sammen med Grundfos.

Artiklen fortsætter under annoncen

Grundfos og Lauritzen Bulkers har med et pilotprojekt åbnet døren til, at rederier kan spare millioner til søs med ny pumpe-teknologi, der effektiviserer kølingen af skibsmotorer og reducerer strømforbruget.

Det konkrete projekt blev udført på et af Lauritzen Bulkers skibe, Durban Bulkers, hvor de havde fokus på netop kølingen af skibsmotorerne. De bliver kølet ved, at der pumpes havvand ind, og her fandt de blandt andet frem til, at hvis de regulerede kølingen efter havvandets temperaturer, så kunne de spare energi, når skibet sejlede i koldere vande.

"Først og fremmest har vi opnået en klar reduktion af vores energiforbrug, og det, der er vigtigt for os i denne sammenhæng, er, at vi ved at vi ikke bruger mere energi end nødvendigt i vores kølesystem. Vi har også opnået besparelser på bundlinjen, og så har vi udviklet et godt fundament for videre samarbejde med Grundfos omkring andre energibesparende løsninger til vores skibe," siger teknisk chef hos Lauritzen Bulkers, Søren Roschmann om pilotprojektets resultater.

indsustri

Med Grundfos-pumperne kan energiforbruget reduceres med drastiske 30-50 procent, vurderer Søren Roschmann. Pumperne kan med teknologien skære i strømforbruget og dermed øge energieffektiviteten.

Kim Kirkegaard fra Grundfos melder i en pressemeddelelse ud, at han med pilotprojektet vurderer, at der på skibet Durban Bulkers kunne spares 200.000 kroner årligt, mens at der på et stort containerskib kan spares op mod 2,8 mio. kroner om året.

"Der er mange pumper på skibe. Tit er de overdimensionerede til formålet og bruger for meget strøm. Blandt andet fordi de arbejder på fuld effekt hele tiden. Vi foretog et energi-audit på Durban Bulker og konstaterede, at der med det rigtige system kunne spares meget energi," siger Kim Kirkegaard fra Grundfos i en pressemeddelelse.

Lauritzen Bulkers har længe haft fokus på energieffektiviserende projekter, som kan forbedre rederiets grønne profil udadtil, men også give igen på en anden konto end karma-kontoen.

Flag for Rederiet J. Lauritzen A/S.

"I Lauritzen Bulkers har vi længe fokuseret på energieffektiviseringer, og hvordan vi i øvrigt driver vores flåde af tørlastskibe mest effektivt. Men det er klart at brændstofpriserne de seneste år kombineret med lave fragtrater samt ønsket om en mere grøn profil har gjort, at vi har øget fokus på energibesparende løsninger og har intensiveret samarbejdet med eksterne partnere for at skabe fremtidens løsninger," siger Søren Roschmann fra Lauritzen Bulkers til Berlingske.

Hos Lauritzen Bulkers er de allerede i gang med at planlægge installationen af Grundfos-pumperne på en række af deres andre skibe, og det glæder Grundfos såvel som rederiet selv.

"Det er klart interessant for os. Der sejler i omegnen af 60.000 skibe rundt på verdensplan, og der er plads til energiforbedringer på de fleste af dem. Oven i det kan vi lægge de cirka 2000 nye skibe, der bliver bygget årligt. De skal ikke bare have én pumpe, de skal have mange. Så der er stort potentiale for såvel pumper som energibesparelser," siger Kim Kirkegaard fra Grundfos.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere