Del : SMS
Berlingske Business

Qatar og Danmark trækker olien ned

Pix-olie

Den daglige produktion af olie i Maersk faldt med 23 pct. i tredje kvartal. Primært fordi selskabets andel af produktionen i Qatar og Nordsøen falder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et kraftigt dyk i olieproduktionen. Først og fremmest på grund af lavere andel af produktionen i Qatar og den danske del af Nordsøen.

Det er hovedårsagen til, at Maersk Oil’s produktion er faldet. Det fremgår af det netop offentliggjorte kvartals regnskab fra A.P Møller – Maersk.

Maersk skriver, at både i Qatar og Nordsøen var den faldende andel som ventet.

Og resultatet blev, at regnskabet viser et dyk i olieproduktionen i 3. kvartal på 23 pct., så den er kommet ned på 240.000 tønder om dagen i gennemsnit.

Gennemsnittet for årets første ni måneder var på 261.000 tønder om dagen. 

Oliefeltet i den olierige stat Qatar producerer det samme som hidtil, men Maersks andel er lavere på grund af dækning af investeringer og omkostninger.

I Danmark faldt Maersk andel af produktionen med hele 34 pct. Selskabets del af produktionen af olie- og gas herhjemme er påvirket af, at Nordsøfonden, der er ejet af den danske stat, har overtaget 20 pct. af andelen i DUC.

Desuden har der været en nedlukning i september på grund af vedligeholdelse. Den nedlukning var ikke ventet.

For årets som helhed regner Maersk med, at den daglige produktion i snit bliver på 258.000 tønder med en stykpris på 110 dollar.

Problemet for Maersk er, at selskabet befinder sig i lidt af et tomrum. Maersk har ikke i tide sat gang i ny efterforskning til at erstatte de gamle felter, når de begynder at slippe op.

Det er årsagen til, at A.P Møller – Maersk på koncernens første kapitalmarkedsdag for en måned lancerede en større investeringsplan. Målet er, at få produktion til at komme op på 400.000 tønder pr. dag i 2020.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere