Del : SMS
Berlingske Business

Nyt DONG i hæsblæsende tempo

dongbusiness

DONG Energys nye topchef Henrik Poulsen fortsætter sine markante forandringer af selskabet i ekspresfart.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han spilder ikke tiden – DONG Energys nye topchef Henrik Poulsen. Efter blot 70 dage i chefstolen har Henrik Poulsen allerede lanceret en kæmpe spareplan, der skal kombineres med en lang række frasalg i milliardklassen samt en revurdering af kerneforretningen. I går kom turen så til oprydning på chefgangen, hvor det blev til et farvel til koncerndirektør Kurt Bligaard Pedersen, der har stået i spidsen for de udenlandske gassatsninger, som DONG Energy i sidste uge måtte hensætte 2,9 milliarder kroner på.

Det bliver Morten Hultberg Buchgreitz, som kommer fra en stilling som direktør for Group Treasury & Risk Management i DONG, der afløser Kurt Bligaard Pedersen som koncerndirektør for området Energy Markets.

Det skifte stemmer godt overens med den markante forandring af DONG Energy, som Henrik Poulsen har sat gang i. Satsningerne på det tyske og hollandske gasmarked har vist sig at være meget uheldige for selskabet, ligesom den store gaskøbskontrakt med russiske Gazprom har vist sig at være et dyrt bekendtskab. Meget tyder på, at der skal være meget mere fokus på de aktiviteter, som DONG reelt tjener penge på, mens de mest risikofyldte eventyr vil blive neddroslet eller afviklet. Her giver valget af en finansmand som Morten H. Buchgreitz god mening ifølge Berlingskes kilder.

Kurt Bligaard Pedersen forlader DONG med det samme efter gensidig aftale, hvilket er med til at understrege Henrik Poulsens iver for at få sat sit nye hold. En iver, Flemming Poulfelt, professor i ledelse på CBS, ikke er overrasket over.

»Det er helt normalt, at en ny direktør ønsker at sætte sit eget hold. Typisk vil det ske inden for det første halve år, samtidig med at man sætter en ny strategi i søen. Selvfølgelig handler meget om personlig kemi og vurdering af resultater, men ønsket om at drive virksomheden i en ny retning har også stor betydning, når der sker udskiftning i ledelsen.«

Ny, mere markedsorienteret ledelse

Kurt Bligaard stod blandt andet i spidsen for DONG Energys satsning på et LNG-lager i Rotterdam og for selskabets aftaler med russiske Gazprom om forsyning af gas fra Sibirien. Investeringer, der på grund af uventet store forekomster af det billige skifergas i USA nu viser sig at være stærkt urentable.

Til Kurt Bligaard Pedersens forsvar kan siges, at mange andre europæiske energiselskaber også har satset stort på gas, ligesom DONGs bestyrelse i høj grad har bakket satsningen, som nu ligner et meget kostbart eventyr op.

Kendere af det europæiske energimarked er dog forundret over, at DONG har haft satset så mange penge på at tage kampen op mod de europæiske giganter på gasmarkedet i stedet for at fokusere på den danske del af gasforretningen, der hele tiden har givet pæne overskud.

Flemming Poulfelt vurderer, at fyringen af Kurt Bligaard Pedersen dog også kan handle om andet og mere end de dårlige investeringer i gas.

»Under Anders Eldrup havde man sammensat en ledelse i DONG, der i høj grad havde erfaring fra det offentlige – ikke mindst Finansministeriet. Med ansættelsen af Henrik Poulsen og med den nye ledelse, han nu er ved at sætte, tyder meget på, at man ønsker at dreje DONG i en mere markedsorienteret retning,« siger Flemming Poulfelt.

På vindområdet udpegede DONG Energy i går også en ny direktør. Valget faldt på den 42-årige schweizer Samuel Leupold, der præcis som Henrik Poulsen har en baggrund i konsulenthuset McKinsey, der er kendt som eksperter i at trimme og få virksomheder på ny kurs.

Også for Samuel Leupold venter der en stor opgave med at eksekvere de vindprojekter, som DONG har gang i. DONGs mange år som pioner inden for havvindmølleparker leverede i de første år kun beskedne afkast, men selskabet har de seneste år været i stand til at frasælge andele af de store vindparker med milliardfortjeneste, ligesom indtjeningen på de vindparker med de mest lukrative afregningspriser også er en ganske fornuftig forretning. Med et enormt investeringsprogram og bekymrede ratingselskaber skal kommende projekter dog styres med hård hånd.B

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere