Del : SMS
Berlingske Business

Ny Novozymes-chef: Det handler meget om vækst

pix-Novozymes3
Steen Riisgaard (tv.) forlader chefposten i Novozymes 1. april. Derefter tager Peder Holk Nielsen (th.) over. Her et billede fra mandagens regnskabspræsentation. Foto:

Peder Holk Nielsen sætter sig i Novozymes-chefstolen i april. Han forventer at fortsætte på den nuværende kurs.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selvom der er udskiftning i den øverste del af ledelsen, hvor Peder Holk Nielsen overtager posten som administrerende direktør efter selskabets nuværende topchef, Steen Riisgaard, og flere i koncernledelsen får nye titler, vil det i store træk være de samme vinde, som blæser i Novozymes efter 1. april 2013.

- Det er vigtigt, at vi sigter mod at køre samme strategi. Man kan sige, at destinationen er den samme, nemlig vækst, 10 pct. vækst med høj indtjening. Der er en rigtig høj indtjeningsevne i selskabet, og det handler om innovation. Vi bliver ved med at investere en masse penge i forskning og udvikling. Det flytter vores forretning og gør, at vi kan vokse på vore markeder, siger Peder Holk Nielsen i forbindelse med en pressekonference mandag.

Ny topchef hos Novozymes

Vinden blæser på lidt forskellig vis, og forretningen skal nok trimmes lidt en gang i mellem. Det har Novozymes gjort tidligere, og det kommer selskabet ifølge Peder Holk Nielsen nok til at gøre igen. Men generelt kommer vinden ind bagfra, fortæller han. Der er stadig et godt træk i selskabets markeder, og visionen om at forandre verden sammen med selskabets kunder er stadig "umådelig relevant".

- Det er her vores løsninger kommer i spil, og vinden kommer generelt ind bagfra. Jeg er meget glad for, at hele det gamle ledelsesteam er intakt. De kender vores styrker, og vi har en stærk kontakt til vores kunder. Jo hurtigere vi kan få vores teknologi på markedet, og jo mere betydningsfuldt det er, jo hurtigere vokser Novozymes. Det er den fremmeste dagsorden, siger Peder Holk Nielsen og fortsætter:

- Det handler rigtigt meget om vækst. Vi skal være helt sikre på, at vi kan forbedre muligheden for, at vi får de her gnister til at springe mellem fantastisk forskning og vores kunder. Forskerne skal helst udvikle nogle ideer til kunderne, som kunderne slet ikke havde tænkt over. Jo hyppigere, det kan ske, jo bedre bliver vi.

pix-novoz

Det har den nuværende organisation ifølge Peder Holk Nielsen klaret udmærket. Men man kan altid finde nogle ting, der kan gøres bedre, og nu prøver Novozymes altså med en lidt anden struktur.

- Vi prøver nu en mere funktionel struktur for at få fokus på de store "game changers", som betyder noget for kunderne. Vi skal få det ud til kunderne i en fart. Desuden skal vi tage vare på de store muligheder, vi har opdyrket inden for de seneste 10 år. Vi har opdyrket BioAg, som vi har store forventninger til, og inden for enzymområdet har vi udviklet en platform for biomassekonvertering, som vil revolutionere verden.

Endelig er der designet. Den høje vækst stiller store krav til ledelsen af virksomheden. En meget stor del væksten kommer fra Asien, Latinamerika og USA, og organisationerne, medarbejdere og ledelse skal ifølge Peder Holk Nielsen udvikle sig, så koncernen hele tiden har den nødvendige kompetence til at udnytte vækstpotentialet.

/ritzau/FINANS

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere