Del : SMS
Berlingske Business

Novozymes overtrumfer analytikere med 2013-prognose

Novozymes forudser i det nye regnskabsår 2013 en salgsvækst på 4-7 pct. i danske kroner og lægger sig dermed på niveau med analytikernes forventninger til salgsudviklingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novozymes forudser i det nye regnskabsår 2013 en salgsvækst på 4-7 pct. i danske kroner og lægger sig dermed på niveau med analytikernes forventninger til salgsudviklingen.

Analytikerne troede før regnskabet ifølge SME Direkt på et salg på 12,04 mia. kr., svarende til en vækst på 7 pct., men flere havde forudset, at Novozymes vanen tro nok ville melde forsigtigt ud - også fordi selskabet inden længe får ny topchef, når Peder Holk Nielsen afløser Steen Riisgaard 1. april.

Efter at have været begunstiget af medvind på valutasiden sidste år, forudser flere analytikere, at det modsatte bliver tilfældet i 2013, hvor Novozymes regner med en vækst i lokal valuta på 5-8 pct. Endelig forudser enzymproducenten en organisk salgsvækst på mellem 5 og 8 pct. i 2013.

For resultatet af primær drift spår Novozymes en fremgang på 4-7 pct. i det nye regnskabsår, og periodens resultat efter skat ses vokse med 6-9 pct. Endelig ventes en EBIT-margin på cirka 24 pct. Forventningerne til fremgangen i driftsresultat og bundlinje er højere end dem, analytikerne havde forud for regnskabet.

Til sammenligning var konsensus blandt analytikerne målt på medianen af de op til 13 estimater, som SME Direkt har indsamlet, et driftsresultatet (EBIT) på 2843 mio. kr., svarende til en vækst på 3,5 pct. fra 2012, og et overskud efter skat på 2126 mio. kr., hvilket indikerer en fremgang på 5 pct. fra 2012. Endelig havde analytikerne regnet sig frem til, at EBIT-marginalen ville lande på 23,7 pct. i 2013.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere