Del : SMS
Berlingske Business

Mærsk slipper olietal før tid

MaerskOil6_Business
Det er især olieudvindingen i Qatar, der skuffer for Maersk Oil i tredje kvartal. Foto:

A.P. Møller - Mærsk aflægger regnskab for tredje kvartal af 2012 fredag morgen, men allerede nu har markedet fået indblik i tal fra oliedivisionen Maersk Oil.

Artiklen fortsætter under annoncen

I kvartalet landede olieproduktionen på 240.000 tønder olieækvivalenter per dag, hvilket var et fald på 30 pct. mod samme kvartal i 2011. For årets første ni måneder er den samlede produktion på 262.000 tønder/dag, et fald på 22 pct. Det fremgår af Maersk Oils magasin The Source.

Markedet ventede i kvartalet 269.000 tønder pr. dag ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans, og produktionen er dermed lidt over 10 pct. under det ventede.

- Det er er hovedsagligt Qatar, som skuffer vores estimater. Vi sænker vores estimat for produktionen i henhold til de offentliggjorte data. Vi vurderer, at den lavere produktion koster A.P. Møller - Mærsk næsten 500 mio. kr. på bundlinjen (100 kr. per aktie) i forhold til forventningerne, skriver Alm. Brand Markets i en kommentar tirsdag og tilføjer:

- Samtidig indikerer den lavere produktionsandel, at vi skal nedjusterer vores fremadrettede forventninger til Qatar. Nyhederne bør presse A.P. Møller - Mærsk i dagens handel med op til 2 pct., men sænke usikkerheden til fredagens resultater.

Mærsk-aktierne faldt i forvejen 2 pct. i mandagens handel, og dele af markedet kan dermed allerede have indhandlet skuffelsen.

A.P. Møller - Mærsks forventninger for hele 2012 er en produktion på 265.000 tønder/dag, et fald på 20 pct. mod 2011. Efter et stærkt første halvår varslede koncernen selv et dyk i andet halvår.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere