Del : SMS
Berlingske Business

Konkursramt Henrik Fisker-leverandør købt af kinesere

pix-fisker
Her ses den danske bildesigner Henrik Fiskers første hybridbil, Fisker Karma, til præsentationen i 2008. Nu arbejder han på en familiebil, og det er den, der skulle have brugt batterierne fra A123. Foto:

Kinesiske Wanxiang har købt danske Henrik Fiskers batterileverandør, A123 - prisen er anslået til knap halvanden milliarder danske kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den amerikanske virksomhed A123 Systems, som var udset til at blive hovedleverandør for danske Henrik Fiskers ambitiøse bilprojekt, er blevet købt af det kinesiske selskab Wanxiang. Det skriver Chicago Tribune.

Opkøbet er interessant af mange årsager. For det første fordi A123 i oktober gik konkurs, hvilket udløste en ganske markant debat. Virksomheden havde nemlig fået bevilget en låneramme af den føderale regering i USA på hele 249 mio. dollars, hvoraf de havde brugt de 130 mio. dollars (cirka 740 mio. kr.).

Lånene blev givet som led i Obama-administrationens støtteprogram, og konkursen blev af kritikere i Washington Post derfor set som endnu et symbol på, at initiativet havde slået fejl.

Derudover er det også interessant i et dansk perspektiv. Bilproducenten Henrik Fisker, som har investeret store summer i udviklingen af en ny og eldreven familiebil, havde nemlig udset sig virksomheden til at skulle være hovedleverandør af batterier. Det var netop forsinkelser i udviklingen af bilprojektet, der var med til, at A123 måtte dreje nøglen om, da Fisker Automotive var virksomhedens eneste kunde.

Efterfølgende blev der spekuleret i, at det ville være et alvorligt problem for Henrik Fisker, mens han selv i en pressemeddelelse oplyste, at han havde flere leverandører og derfor tog situationen med ophøjet ro.

Dog gjorde hans advokat, Gregg Galardi, sig efter selskabets konkurs til talsmand for, at en forhastet salgsproces af A123s aktiver ville være dårligt for kreditorerne, der risikerede ikke at få en optimal pris. Ifølge Chicago Tribunes kilder lyder købsprisen på omkring 250 mio. dollar, svarende til knap halvanden milliard danske kroner.

Et faktum er det dog, at det op til transaktionen har været genstand for massiv debat i USA. Både politikere og militærfolk har argumenteret for, at det var uklogt at lade amerikansk teknologiproduktion komme i hænderne på udenlandske investorer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere