Del : SMS
Berlingske Business

Kendte virksomheder scorer kassen på solstrøm

09BUSgogreen5.jpg
Butikscentret City 2, ejet af Danica Ejendomme, er i gang med at få installeret det hidtil største solcelleanlæg, Green Go Energy har leveret. Foto: Kasper Palsnov

IKEA, Danica og Region Syddanmark tjener gode penge på at investere i store solcelleanlæg. Solcellefirmaet bag hedder GreenGo Energy, og de har bygget en grøn forretning uden statsstøtte.

Artiklen fortsætter under annoncen

13.300 solcellepaneler. Så mange er håndværkere lige nu i gang med at installere på taget af butikscentret City 2 i Høje Taastrup. Anlægget bliver det største tagbaserede anlæg i Norden med en effekt på 2,2 MW - og for ejeren Danica Ejendomme er det en lukrativ investering.

»Det er en virkelig god business case. I City 2 er afkastet over ti procent, og samtidig opfører vi os miljømæssigt ansvarligt,« siger Peter Mering, ejendomsdirektør i Danica Ejendomme.

Solcelleanlægget på City 2 er del af en større satsning. I alt er Danica Ejendomme i gang med at investere 60 mio. kroner i solcelleanlæg på taget af otte af koncernens butikscentre. Tilbagebetalingstiden er ti år, og afkastet er ifølge Peter Mering cirka det dobbelte af almindelige ejendomsinvesteringer. I runde tal er afkastet på solcelleinvesteringerne ti procent i modsætning til fem procent, når pengene placeres i mursten.

Solfangeranlæg

Solcellestrøm fra de mange paneler kommer til at dække cirka 60 procent af fællesforbruget i City 2. Centeret bruger altså alt strømmen selv og er dermed ikke afhængig af at sælge energi til elnettet.

Energi uden statsstøtte

Danicas solcelleanlæg bliver installeret og administreret af solcellefirmaet GreenGo Energy. Firmaet blev stiftet i 2011, og i modsætning til store dele af solcellebranchen driver GreenGo i dag en succesfuld forretning. Hemmeligheden er, at selskabet ikke er afhængig af statsstøtte. GreenGo installerer nemlig kun solcelleanlæg på taget af erhvervsbygninger, hvor virksomhederne selv kan bruge energien.

»Vi har fra starten besluttet, at vores forretning ikke skulle bygge på statsstøtte. Det skaber simpelthen for meget usikkerhed, når politikerne lover langsigtede rammevilkår, men ændrer reglerne flere gange om året,« siger Karsten Nielsen, adm. direktør i GreenGo Energy og fortsætter:

»Faktisk synes jeg aldrig, der skulle have været de store tilskud til solceller i Danmark. Det har givet solceller et dårligt ry, og det kunne man have undgået, hvis man fra begyndelsen havde satset på store anlæg til erhverv.«

23BUSvind-pso.jpg

GreenGo køber sine solcellepaneler fra Japan, men installation, service og vedligehold står virksomheden selv for. Kernen i forretningen er et IT-system, som hele tiden overvåger og optimerer driften af solcelleanlæggene. Det eneste, GreenGo ikke garanterer, er, hvor meget solen skinner. Det svinger lidt år for år. Målet er, at det skal være lige så nemt at vælge en solcelleløsning som at suge anden strøm fra stikkontakten.

Ingen sure naboer

I dag har 89.000 danskere installeret et lille solcelleanlæg på deres villa. De anlæg giver hovedpine i Finansministeriet, fordi staten går glip af milliarder i afgifter, når private elforbrugere producerer deres egen strøm. Problemet er langt mindre ved erhvervsvirksomheder, da de betaler ingen eller få elafgifter.

»Både for virksomhederne og staten er det en bedre forretning at omstille til vedvarende energi ved at satse på solceller på taget af store erhvervsbygninger. Statsstøtten, man giver til vedvarende energi i dag, er nemlig langt større, end det lille afgiftstab staten oplever ved virksomheders egenproduktion af solstrøm,« siger GreenGos adm. direktør Karsten Nielsen.

Anholt Havm

Den allerbilligste grønne energi er i øjeblikket vindmøller på land. Men der står allerede 5.000 vindmøller spredt over det danske land, og der opstår ofte problemer med støj og naboklager. Vindmøller på havet kan installeres uden at genere naboer – højst marsvin og fugle. Og solceller på flade tag kan installeres, uden at man kan se dem fra jorden.

I Aarhus har IKEA lige installeret et stort solcelleanlæg på taget af sit varehus, og her spiller det netop ind, at solcellerne ikke generer naboerne.

»Det er lettere med solceller, man behøver ikke at indhente tilladelser hos naboer og myndigheder,« siger Jonas Engberg, miljøchef i IKEA Danmark, og forklarer:

»Vi har det største elforbrug, når solcellerne producerer i dagtimerne. Og når det er interessant for os, tænker jeg, at det også vil være interessant for andre erhvervsvirksomheder.«

PEA123

IKEA har fire andre varehuse i Danmark, og hvis erfaringerne fra Aarhus viser sig at være gode, er der mulighed for, at flere varehuse skal have solceller på taget.

For Danica Ejendomme er der ingen tvivl.

»Vi arbejder med mulighederne for at anvende tage på nogle af vores kontorejendomme. Så vi regner bestemt med at lave flere store solcelleanlæg,« siger ejendomsdirektør Peter Mering.

Investeringerne i solceller er en gylden forretning – og der skal flere til.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere