Del : SMS
Berlingske Business

IKEA satser 100 procent på LED pærer

LED_Ikea_Iris_Business

De 388 varehuse verden over vil sælge LED pærer som den eneste lyskilde for at få et forspring i forhold til skrappere regler på vej.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den svenske møbelgigant vil sidde på LED markedet. Allerede fra 2016 vil IKEAs 388 varehuse verden over kun sælge LED pærer som eneste lyskilde. Med det vil varehuset signalere, at de støtter den udvikling, der automatisk følger i kølvandet på EUs udfasning af den traditionelle glødepære, ved at kunne udbyde miljøvenlige, billige alternativer til belysning i hjemmet.

Samtidig er det med til at fastholde muligheden for vækst i koncernen. De kan hos IKEA se på udviklingen, at priserne på materiale og energi stiger, hvilket giver dem god grund til at fokusere på de kommercielle effekter af omstilling til energieffektive apparater. Og her kommer LED pæren ind i billedet.

”Det betyder mere for os, at vi kan tilbyde det bredeste sortiment og udbrede en lyskilde som LED, så den bliver let tilgængelig for de fleste. Succeskriteriet er i mindre grad båret af ønsket om at sælge flest – men uden et eneste salg, så lykkes det naturligvis ikke. Og vi har da heller ikke en forventning om, at vores salg går ned, når vi udfaser de andre typer. Vi håber bestemt på at kunne skabe vækst gennem satsningen på LED,” siger Jonas Engberg, der er miljøansvarlig i IKEA Danmark til Berlingske Business.

BRITAIN/

Varehusene verden over vil således kunne udbyde et bredt sortiment af LED pærer, efterhånden som de andre lyskilder udfases. Fra 2016 vil der kun blive solgt LED, ligesom varehusenes egne lyskilder vil blive udskiftet inden da.

For IKEA kan det vise sig at give en stor gevinst, efterhånden som EU udfaser de ineffektive lyskilder. Det understøttes af de efterveer, der automatisk følger den traditionelle glødepæres udfasning.

”Der kommer en opfølgning til glødepæreudfasningen. Den vil bl.a. få betydning for de dårligste halogenspot, som også skal udfases, men i samme kompleks går man også ind og stiller nye krav til LED pærer, for eksempel vedrørende levetid og lyskvalitet. Desuden blev en ny energimærkningsordning endeligt offentliggjort i sidste uge,” siger akademiingeniør Bjarke Hansen fra Energistyrelsen til Berlingske Business.

Elpære

De nye tiltag bliver budt velkommen af IKEA, der kan formodes at få en klar fordel med den nye energimærkningsordning.

”Der er ikke nogle pærer, der som sådan bliver decideret fremhævet, men det nye energimærke markerer jo de mest energieffektive lyskilder. Og her vil især LED pærer blive fremhævet,” siger akademiingeniør Bjarke Hansen fra Energistyrelsen.

”Vi er ret godt forberedt på, at der skulle ske forandringer og øgede krav fra EU med LED pærer. Vi var for eksempel med udfasningen af glødepæren et år foran, så jeg tror modsat, at vi kan være med til at presse på for udvikling, snarere end at det skader os,” siger Jonas Engberg, miljøansvarlig i IKEA Danmark.

Den nye energimærkning af lyskilder træder i kraft 1. september 2013, hvor der bliver indført mærker med A+ og A++, så forbrugerne lettere kan skelne mellem de udmærkede A-pærer og lyskilder, der er endnu bedre energimæssigt. LED pærer vil forventet blive kategoriseret som de ”endnu bedre”.

LAU03D

Udfordringen for IKEA ligger i at ændre kundernes syn på LED, fordi mange ikke er klar over de besparelser, der følger med købet af fremtidens lyspærer.

"Som forbruger tror man generelt, at man skal betale mere for det miljørigtige, og den tankegang vil vi gerne udfordre,” siger Jonas Engberg, der er miljøansvarlig i IKEA Danmark.

LED2_Ikea_Iris_Business

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere