Del : SMS
Berlingske Business

Henrik Fisker flirter med kinesisk investor

pix-fisker
Her ses Henrik Fisker tale til Chicago Auto Show i begyndelsen af februar. Den danske bildesigner har hå+rdt brug for et kapitalindskud. Foto:

Den danske bildesigner har angiveligt fået et bud på 350 millioner dollar for aktiemajoriteten i sit elbil-livsværk Fisker Automotive.

Artiklen fortsætter under annoncen
Fisker Automotive har brug for kontanter. Den delvist danskstiftede el-bilproducent leder med lys og lygte efter investorer, og noget tyder på, at der er seriøs interesse fra kinesisk side.

I hvert fald forlyder det, at Fisker nu har fået et bud på af 85 procent af virksomheden for 350 millioner dollar - eller knap to milliarder kroner - fra Wuhan-virksomheden Dongfeng Motor Corp. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg, der angiveligt har oplysningen fra en person, der er tæt på forhandlingerne mellem virksomhederne.

Allerede i begyndelsen af året gjorde Fisker Automotive-ledelsen det klart, at den søgte kapitalindskud, og at den ikke var bange for at kigge ud over de amerikanske grænser, hvor den ellers hører hjemme. Kapitalbehovet er blevet stort i virksomheden, efter de amerikanske myndigheder afviste at fortsætte med at yde statsgaranterede milliardlån, idet Fisker Automotive ikke havde kunnet leve op til en aftalt milepæl.

Det og en række andre hændelser har gjort, at Fisker ikke har sendt en bil på gaden i seks måneder - og at dens storstilede familieklasse-satsning Fisker Atlantic endnu ikke er blevet færdigudviklet.

Virksomheden bag den store hybridsportsvogn Fisker Karma ønsker ikke at gå i detaljer med, hvem der kunne være en eventuel investor, men en talsmand bekræfter dog, at virksomheden søger en partner - og at partneren ikke nødvendigvis behøver at høre hjemme i USA.

»Virksomheden har modtaget detaljerede bud fra flere forskellige parter på forskellige kontinenter, og de bliver nu evalueret af virksomheden selv og dens rådgivere,« siger talsmanden Roger Ormisher ifølge Bloomberg.

Ifølge nyhedsbureauet vil en stor del af de dollar, der ville trille i Fiskers pengekasse ved en ny investeringsaftale, ryge tilbage til den amerikanske forbundsstat. Hvis Fisker Automotives nye partner bliver asiatisk er det da også svært at forestille sig, at de amerikanske myndigheder vil genoptage den låneaftale, som Fisker oprindeligt fik gennem Obama-administrationens grønne støttepakke.

Danske Henrik Fisker er medstifter af Fisker Karma. Før har besluttede sig for at satse på eldrevne hybridbiler arbejdede han som bildesigner for blandt andet BMW.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere