Del : SMS
Berlingske Business

Grøn vækst skaber 10.000 job

martin
Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) får ikke løsningerne serveret på et sølvfad. Foto:

Grønne danske virksomheder har i årene mellem 2005 og 2010 stået for en dansk jobvækst på godt 2.000 arbejdspladser hvert år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens ledighedskurverne er buldret i vejret under den finansielle krise, trodser de grønne danske virksomheder tendensen.

Sektoren har skabt godt 10.000 arbejdspladser i årene 2005 til 2010, fremgår det af en ny rapport fra Energistyrelsen og DI Energi.

»Det er jo nærmest kinesiske tilstande,« jubler klima- og energiminister Martin Lidegaard (R).

»Det skyldes, at vi har en lang række virksomheder i verdensklasse i den sektor, og at de politiske resultater er fulgt med,« siger han om stigningen.

Ifølge rapportens forfattere giver tendensen ikke kun grund til at glæde sig over fortiden. Brancheformand for DI Energibranchen Hans Peter Slente roser de politiske aftaler på området som en del af årsagen.

»Energiaftalen herhjemme betyder, at den politiske linje på området er lagt de næste otte år. Virksomheder, der måske har været i tvivl om, hvordan de skulle investere på området, har fået et helt utvetydigt signal, og det hjælper naturligvis på jobskabelsen fremefter,« siger han.

LUXEMBOURG-EU-ECONOMY-FINANCE

Her hentydes til den del af energiaftalen, som afsætter 1,25 mia. kr. til danske virksomheders klima- og energieffektiviseringer over de næste tre år.

Samtidig har det danske EU-formandskab fået gennemført EUs første energieffektiviseringsdirektiv, som tvinger medlemslandene til at nedbringe deres energiforbrug med 17 pct., og dermed er vejen banet for at eksportere mere dansk teknologi de kommende år, mener både DI og ministeren.

I maj viste en opgørelse, at eksport af dansk energiteknologi var steget med 28 pct. i 2011 til godt 63 mia. kroner.

a
LÆS MERE : Virker grøn vækst?

Selv om økonomisk vismand med speciale i grøn økonomi, norske Eirik S. Amundsen, kan glæde sig over tallene på kort sigt, kritiserer han den omfattende brug af støttemidler til sektoren.

»På længere sigt er vismændene skeptiske ved virksomhedsstøtten på bestemte områder, fordi man trækker økonomiske ressourcer ud af andre dele af økonomien for at understøtte et område, som nogen politisk har bestemt skal vokse. Hvilke områder, der fortjener at vokse, bør markedet selv afgøre,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere