Del : SMS
Berlingske Business

Google-offensiv skræmmer ikke Danfoss

pix-danfossssss
Selvom Google nu går ind i termostat-branchen er det ikke noget, der vækker frygt hos sønderjyske Danfoss. Foto:

Selvom Google nu går ind i termostat-branchen er det ikke noget, der vækker frygt hos sønderjyske Danfoss.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det amerikanske søgekonglomerat Google har vendt sit købestærke blik mod nye jagtmarker.

Med opkøbet af termostat-producenten Nest satser de på at revolutionere markedet for energieffektive løsninger på samme måde som Danfoss gjorde det i 1970erne med sine radiator-termostater.

Hos Danfoss har man længe vidst, at effektiv udnyttelse af energien bliver en bedre og bedre forretning, efterhånden som teknologien udvikles og resurserne bliver mindre. Men at Google nu har fået øjnene op for det samme er tilsyneladende ikke noget, der skræmmer i det sønderjyske.

Danfoss ønsker ikke at besvare Berlingskes spørgsmål over telefonen, men i en skriftlig kommentar henviser selskabets kommunikationsafdeling til, at Googles teknologi ikke uden videre kan bruges i Europa.

NEST

»Googles opkøb af Nest viser, hvor attraktivt markedet for energieffektive løsninger til hjemmet er, og hvordan tendensen imod såkaldte »smart homes« er forstærket. Nests produkter er målrettet det amerikanske marked, hvor de kan styre luftbaserede varme- og kølesystemer. Men de kan ikke umiddelbart bruges i Europa, hvor vi har vandbaserede varmesystemer med radiatorer og gulvvarme. Her står vi til gengæld meget stærkt i Danfoss med vores elektroniske Living radiatortermostater, der automatisk kan regulere rumtemperaturen i hjemmet og spare energi,« skriver selskabet i en mail.

Danfoss tjener størstedelen af sine penge uden for Danmarks grænser, og Google har med sine nyerhvervelse allerede mulighed for at gå ind i en række nye lande, som bruger samme teknologi som den amerikanske.

Dertil kommer, at det smarte i Nests løsning ikke knytter sig så meget til den specifikke teknologi, men snarere termostatens evne til at tilpasse sig brugerens vaner samt opkobling til nettet, så den desuden kan indstille temperaturen efter vejrudsigten og give forsyningsselskaberne en guldrandet mulighed for at tilpasse produktionen til det forventede forbrug.

Men hos Danfoss har man selv noget lignende på tegnebrættet.

»Når de elektroniske Danfoss-radiatortermostater integreres i andre virksomheders smarte systemer til hjemmet, kan de også styres mobilt via Cloud og Wifi. Danfoss arbejder i øvrigt på nye versioner af de elektroniske radiatortermostater, der gør mobilstyring lettere,« lyder meldingen fra Danfoss.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere