Del : SMS
Berlingske Business

Goldman Sachs er varm på Dongs havvindmøller

Havvind
Det er særligt Dongs kompetencer inden for vindmøller på havet, som har fået Goldman Sachs til at investere i det danske energiselskab. Her er det opbygningen af Anholt Havmøllepark. Foto:

Det er særligt Dongs vindforretningen, der har fået finanskæmpen Goldman Sachs til at investere milliarder i energiselskabet Dong. Den amerikanske finanskæmpe mener, at Dong har potentiale til at blive verdensledende inden for hav-vind.

Artiklen fortsætter under annoncen
Goldman Sachs ser et kæmpe  potentiale i Dongs vindmølle-forretning, og vurderer, at det at det danske energiselskab kan blive ledende inden for vindmøller på havet.

Det er hovedårsagen til, at den amerikanske finanskæmpe har investeret i otte milliarder i selskabet, fremgår det af et internt notat fra Goldman Sachs om investeringen i Dong, som Børsen er kommet i besiddelse af.

I notatet skriver Goldman Sachs ifølge Børsen, at de ser Dong Energy udvikle sig »fra statsejet energikonglomerat til et verdensledende integreret vindmølleselskab for havvind.

Læs også: Brancheanalyse: Medvind i offshore-industrien

I det hele taget har Goldman Sachs store forventninger til forretningsmulighederne inden for havvind.

»Det forventes, at havvindmøllemarkedet vokser med 30 procent årligt fra 2012 til 2010,« skriver investeringsbanken.

Vejen til at blive verdensledende går gennem den solide viden om at opføre vindmølleprojekter, som Dong har opbygget - lige fra opstartsfasen og til drift, vedligehold og investeringer i de færdige vindmøller, vurderer Goldman Sachs.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere