Del : SMS

Globalt salg af elbiler rammer muren

Sort stik
Arkiv. Foto:

Salget af elbiler kæmper med gigantiske udfordringer overalt i verden. Forbrugerne holder sig væk, og bilproducenterne tøver med at sætte strøm til deres biler. Især svigtende salg i Kina bekymrer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Elbilen er gang på gang blevet udråbt til den perfekte løsning på transportsektorens store problemer med CO2-udledning og rekordhøje benzinpriser. Men budskabbet om elbilens lyksaligheder har langt fra formået at trænge igennem til kunderne i bilforhandlernes salgslokaler. På trods af omfattende markedsføring og lanceringen af en lang række nye elbil-modeller, er salget af elbiler stærkt begrænset over alt i verden. I bilbranchen har der længe været enighed om, at det især er vækstlandene, der skal trække salget af elbiler op. Her får flere og flere forbrugere råd til deres første bil, og da de aldrig har ejet en benzinbil før, bør de være lettere at lokke over i en elbil. Indtil videre er der dog ikke meget, der tyder på, at det sker. I hvert fald ikke i Kina. Her er der i første halvdel af 2012 kun solgt 578 elbiler, hvilket er en tilbagegang på 31 procent i forhold til året før.

I Tyskland var regeringens mål ind til februar i år, at der i 2020 skulle køre en million elbiler på de tyske landeveje. Det mål har tyskerne nu erkendt er urealistisk – ikke mindst fordi, at der i dag kun findes omkring 5.000 elbiler i Tyskland – eller omkring 0,01 procent af den samlede tyske bilpark.

Den tyske stat har hidtil investeret små fire milliarder kroner i promovering af elbiler som en del af regeringens finansielle hjælpepakker. Men forbundskansler Angela Merkel har afvist, at der vil blive tale om afgiftslempelser til elbilerne, som man ellers kender det fra Danmark. I Tyskland kan en elbil koste op til 75.000 kroner mere end en almindelig benzinbil, hvilket ifølge flere iagttagere har været stærkt hæmmende for det tyske elbilsalg.

Lidt mere positivt ser det ud for elbilsalget i USA, hvor der i første halvår af 2012 er solgt omkring 14.000 – ikke mindst takket være favorable støtteordninger i bl.a. Californien. Salget af elbiler i USA udgør dog fortsat kun en promille af det samlede bilsalg - i år er der til dato solgt over 13 mio. personbiler og små varebiler i USA.

Kineserne tøver

Elbilsalget i Kina er så ringe, at selv den ellers parti-loyale avis China Daily har noteret det. Avisen beskrev i en artikel i oktober i år, hvordan det ringe salg af elbiler bl.a. kan forklares med en mindre ambitiøs elbil-politik fra regeringens side i forhold til, hvad man så op til OL i 2008 og verdensudstillingen i Shanghai i 2010. Derudover beskriver avisen, hvordan en række uheld med elbiler har fået offentligheden i Kina til at tvivle på især brandsikkerheden i elbilerne.

Analysefirmaet McKinsey fastholder dog sin vurdering af, at der om fem år vil blive solgt 270.000 elbiler om året i Kina. Et tal, McKinsey beskriver som lavt, da det vil udgøre omkring en procent af det totale bilsalg i Kina i 2017.

Bl.a. Toyota og Mitsubishi har allerede i erkendelse af det lave salg neddroslet deres planer på elbilområdet. En række andre bilfabrikker, blandt andet BMW, har dog fortsat planer om at lancere en række elmodeller i de kommende år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere