Del : SMS
Berlingske Business

Global opvarmning åbner arktisk søvej

sælhund

Rusland tillader nu uledsaget søtransport i det følsomme Arktis. Det haster med et katastrofeberedskab, advarer forsker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Cirka hver fjerde dag året rundt anløber et kæmpemæssigt tørlastskib en dybvandshavn i en bugt i Nuuk-fjorden for at hente en last på 180.000 ton jernmalmskoncentrat.

To af verdens største tørlastskibe vil i pendulfart sejle lasterne fra den gigantisk kinesisk-ejede jernmine fra Grønland til Kina via Nordøstpassagen, der går fra Atlanterhavet nord om Rusland til Stillehavet. Det scenario kan om få år blive virkelighed.

De russiske myndigheder åbner i denne uge for første gang for sejlads ad Nordøst-passagen uden ledsagelse af de enorme russiske atomisbrydere. Det sker, fordi ruten i dag er isfri i flere måneder om året.

Samtidig bliver det tilladt at benytte skibe, der ikke er bygget til isfyldte farvande, hvis isforholdene tillader det.

»Det at hente mineraler og fossile brændstoffer fra offshore-boringer i Arktis kan blive det helt store i operationerne for søfarten i Arktis i fremtiden,« siger vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederifore-ning.

Isens tilbagetrækning fra vidtstrakte havområder og dybe fjorde i Arktis har for længst sat skub i efterforskning og udvinding af mineraler, olie og naturgas. I november gik det første tankskib med flydende naturgas fra Norge til Japan ad søvejen nord om Rusland. Og med det forventede boom i minedrift og råstofudvinding i Arktis kan den såkaldte Nordøstpassage fra Atlanterhavet til Stillehavet nord om Rusland for alvor blive en hovedvej for søfarten.

Forberedelserne er i fuld gang. Den øgede trafik gør international lovgivning og katastrofeberedskab til en »akut nødvendig opgave«, siger Gunnar Sander, forsker ved det norske polarinstituttet.

De otte lande i Arktisk Råd har givet hinanden håndslag på et samarbejde om katastrofeberedeskab i Arktis, men det meste af udstyret mangler stadig.

Samtidig forsøger en lang række regeringer at nå til enighed om fælles regler i FNs Internationale Maritime Organisation (IMO). Beredskabet i Arktis er ikke klar til det store rykind på nuværende tidspunkt, siger Klavs Holm, Danmarks arktiske ambassadør.

»Der er mange ting, der halter. Det arbejder vi hårdt på. Det gælder krav til både skibe og besætning, regler for konvojsejlads, isforstærkning og særlig uddannelse af besætningen,« siger Klavs Holm.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere