Del : SMS
Berlingske Business

Forbrugerne kan tabe på ny ellov

spænding, høj
Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) lover forbrugerne et gennemskueligt elmarked med øget konkurrence, når reguleringen er faldet på plads til næste år. Arkivfoto: Torben Christensen

Ny ellov vil tvinge forbrugerne over på markedsprodukter med store prisforskelle. Men reelt har elkunderne ingen chance for at gennemskue, hvilke produkter der er billigst, mener Forbrugerrådet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kun mellem fem og ti procent af danskerne har aktivt taget stilling til, hvilket elselskab der skal forsyne dem med strøm, og hvilket form for elprodukt de vil købe. Det vil klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) nu lave om på ved at ophæve den såkaldte forsyningspligt og tvinge alle elkunder over på et kommercielt markedsprodukt.

Ministerens tiltag kommer efter, at Berlingske Business i august kunne afsløre, at den nuværende praksis bag forsyningspligten er ulovlig i forhold til EUs udbudsregler.

Men den model som klima- og energiministeren foreslår som løsning på problemet, er helt forkert, advarer Forbrugerrådet om i et høringssvar, de netop har sendt til ministeren.

»Lovudkastet forringer med ét slag forbrugerbeskyttelsen kraftigt for 85 procent af husholdningerne, fordi de tvinges ud af forsyningspligtaftalen og over på en aftale uden prisregulering eller faste vilkår,« lyder det i høringssvaret fra Forbrugerrådet.

Kan skrue prisen op

Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet, uddyber kritikken:

»Med forslaget er der lagt op til, at alle de forbrugere, der ikke har valgt et markedsprodukt for deres elforsyning – og det er trods alt over 85 procent – bliver tvunget væk fra det regulerede forsyningspligtprodukt til et markedsprodukt, hvor der ingen garanti er for, at prisen er rigtig,« siger Martin Salamon, der ikke tror på, at ret mange forbrugere aktivt vil forholde sig til, hvilket nyt produkt deres elselskab tilbyder dem.

»Vi ved fra vores undersøgelse, at selv en prisstigning på ti procent er for lidt til, at elkunderne reagerer. Når de om kort tid får et brev om, at de ikke længere er på et reguleret produkt, men er flyttet på et markedsprodukt, er vores frygt, at elkunderne ikke kan gennemskue konsekvensen af det. Dermed kan elselskaberne – sat på spidsen – sætte kunderne over på et skodprodukt, der er dyrere end det regulerede produkt, man tidligere havde. Det koster forbrugerne dyrt, mens elselskaberne sikrer sig flere penge lige ned i kassen,« siger Martin Salamon.

Minister: Vi kan ikke vente

Energistyrelsen gav tidligere i år afslag til det mindre elhandelsselskab Natur-Energi, der bød på forsyningspligtaftalen i Frederikshavn og på Læsø. Begrundelsen for afslaget var, at styrelsen havde brug for halvandet års arbejdsro til at strikke en ny udbudsmodel sammen for forsyningspligten. Under forsyningspligten får udvalgte elselskaber bevilling til at levere el til de kunder, der ikke selv vælger et andet elselskab, og det er i dag omkring ni ud af ti danskere. Derfor er det attraktivt at sidde på bevillingerne.

Indtil i dag er bevillingerne blevet fornyet til de samme 36 selskaber hvert femte år, hvis selskaberne fortsat levede op til en række krav.

Den metode er dog i strid med EU-reglerne, og klima- og energiminister Martin Lidegaard har erkendt, at man ikke kan vente på, at Energistyrelsen bliver klar med en ny udbudsmodel:

»At vi nu ophæver forsyningspligten, skal ses som en midlertidig løsning. Vores jurister har vurderet, at vi ikke kunne fortsætte med at være i strid med EU-reglerne. Derfor må vi nu sætte de danske elkunder over på et markedsprodukt, indtil vi næste år er klar med nye regler for udbuddet af den danske elforsyning. Ingen skal være i tvivl om, at mit mål er øget konkurrence på området,« lyder det fra Martin Lidegaard.

Forbrugerne kan spare millioner

Men forbrugerrådet vurderer, at du ved at ophæve forsyningspligten øger risikoen for, at elselskaberne kan opkræve ekstra af elkunderne. Hvad siger du til den kritik?

»Den gør da indtryk på mig. Jeg har arvet en ellovgivning, der ikke har fulgt med tiden. Vi er ved at omlægge hele reguleringen af det danske elmarked, og det tager tid. Jeg skal beklage, at der i overgangsfasen kan opstå forvirring. Mit mål er at skabe et bedre marked, og det tror jeg på, vi når allerede næste år.«

Hvad vil du gøre for at beskytte elkunderne, indtil I er klar med den nye regulering?

»Jeg vil straks, når jeg er tilbage fra efterårsferie, tage kontakt til elselskabernes brancheorganisation og understrege over for dem, at jeg på det kraftigste forventer, at de afstår fra at bruge denne lejlighed til at sætte kunderne over på dyrere produkter. Det forventer jeg selvfølgelig, at de respekterer. Når den nye regulering er på plads næste år, vil elkunderne opleve et mere gennemskueligt marked med øget konkurrence,« siger Martin Lidegaard.

Der er endnu ikke lavet nogen samlet opgørelse over de mulige besparelser for forbrugerne ved at fremme konkurrencen på elområdet. Men alene for forsyningspligtområdet drejer det sig om mindst 250 millioner kroner, har Peter Møllgaard, professor i industriøkonomi på CBS, tidligere vurderet over for Berlingske Business.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere