Berlingske Business

Forbrugere presser el-selskaber til rabatter

En gruppe forbrugere er gået sammen for at presse prisen på elektricitet.

Liberaliseringen af elmarkedet, der blev gennemført i 2003 har langt fra haft den ønskede effekt på prisniveauet. Det mener en gruppe forbrugere, som nu har sluttet sig sammen i indkøbsforeningen Elforbundet.dk.

Her er formålet, at presse elselskaberne til at give store rabatter, og ifølge foreningens medlemmer er det noget, der virker.

- Allerede i den første licitation som jeg deltog i, faldt min kwt-pris fra dag til dag med næsten 20 pct, fortæller David Friang Tannebæk således på hjemmesiden under menupunktet "Derfor er jeg med..."

Læs også:

Virksomheder angriber høje grønne elpriser

Milliardregning på vej til elkunderne

Man skal bare være nok

Ifølge en rapport udarbejdet for Energistyrelsen er elprisen steget med 42 pct fra 1995-2009. Ifølge forbrugerjurist og talsmand for den nye indkøbsforening, Morten Sinding, skyldes det manglende konkurrence på markedet.

Til nyhedsportalen Energy-Supply udtaler han:

- El-selskaberne har længe påstået, at det ikke var muligt at give forbrugerne bedre priser, fordi der ikke er ret mange penge at tjene på el. Men nu kan vi se, at der rent faktisk er noget at komme efter. Man skal bare være mange nok.

Kopierer svensk succes

Forbundet er dannet som et samarbejde mellem Jysk Handel og Sparia Forbrugertjeneste. Det betyder at alle el-auktioner og rabataftaler varetages af forbrugerjuristerne fra Sparia.

I Sverige har en lignende model eksisteret i flere år. De svenske el-kunder har ved at stå sammen allerede opnået en samlet rabat på op til hele 35 pct, fortæller El Forbundet (der ikke må forveksles med Dansk EL-Forbund, der organiserer faglærte elektrikere). Om samme succes kan opnås i Danmark afhænger ifølge Morten Sinding af, hvor mange der vil være med.

Ifølge hjemmesiden har El Forbundet i dag 1.856 tilmeldte forbrugere.


0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen