Del : SMS
Berlingske Business

Fisker får nej til billige superbiler

pix-fisker
Det blev til et nej fra Landsskatteretten til importøren af superbilen Fisker Karma i spørgsmålet om, hvorvidt elbilerne kunne afgiftsfritages. Foto:

Det blev et nej fra Landsskatteretten til Fiskers importør, hvor tre imod og én for i dag afgjorde, om Fiskers superbiler kunne sikres afgiftsfritagelse, selv om de ikke er 100 procent elbiler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der var tre imod og én for, da Landsskatteretten i dag afgjorde, om Fiskers superbiler kunne afgiftsfritages, selv om de ikke er 100 procent elbiler, som ifølge Skat er de eneste, som afgiftsfritagelsen gælder for.

Sagen har importøren bag den dansk designede superbil Fisker Karma anlagt med støtte fra bilfirmaet for at få prøvet elbilers afgiftsfritagelse. Efter flere måneders forløb har importøren her til morgen fået svaret, der lød på et nej.

"Vi tager selvfølgelig afgørelsen til efterretning og har en dialog med vores advokat, hvor vi diskuterer, hvorvidt vi skal gå videre med sagen og anlægge et civilt søgsmål. Også fordi der ikke var fuldstændig enighed, men tre imod og én for," siger importøren Jacob Nellemann, administrerende direktør i Nellemann A/S til Berlingske Business.

elbil

Hvis retten havde givet Fisker medhold, så kunne det have åbnet døren for, at også andre hybridbiler kunne blive fritaget for afgiften. De betaler nu fuld afgift, og derfor er avancerede hybridbiler og CO2-neutrale minibiler langt dyrere end tilsvarende benzin- og dieseldrevne biler.

Til spørgsmålet om, hvorvidt det for Fisker og importøren kan betale sig at køre sagen igennem hele retsmøllen og investere tre-fem år på sagen, efter de nu har tabt i Landsskatteretten, svarer Jacob Nellemann:

"Det er det, vi skal vurdere nu. Om det er rigtigt at smide pengene efter en retssag, eller om vi tror på, at politikerne vil handle og måske ændre lovgivningen. Men det kan også være, at de er så bange for at røre ved det, at der ikke sker noget som helst," siger importøren.

Fisker angriber danske bilafgifter

"Fra vores ende af kan det være, at det er det her, der skal til, før der sker noget på området. For at synliggøre, at der skal ændres i lovgivningen - og så er det så os, der betaler for det. Men på den anden side, så kan det være, at vi får et resultat; at der kommer en politisk vilje til at gøre noget," siger importøren Jacob Nellemann, der er adm. direktør i Nellemann A/S, til Berlingske Business.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere