Del : SMS
Berlingske Business

Elselskaber kan få guldæg kvit og frit

elektricitet_business
Foto:

De store danske elselskaber står til at blive voldsomt favoriserede i forbindelse med en liberalisering. Selskaberne får uden betaling adgang til kunder til en værdi af flere milliarder kroner

Artiklen fortsætter under annoncen

Det bliver nemlig kundernes nuværende elselskaber, der får til opgave at orientere deres egne kunder om, at de fremover skal vælge et ikke reguleret elprodukt. Det vil give selskaberne rig lejlighed til at markedsføre egne produkter på bekostning af konkurrenterne, lige som selskaberne automatisk står til at overtage kunden, hvis ikke der foretages et aktivt valg af elleverandør.

83 procent af de danske elkunder er i dag på en såkaldt forsyningspligtaftale med regulerede elpriser. Elsektoren omsætter årligt i detailleddet for 43 mia. kroner. Dermed ligner sektoren i store træk telesektoren før liberaliseringen.

»Forslaget svarer til, at man sætter ræven til at vogte høns. Man kan også udtrykke det på den måde, at nuværende bevillingshavere på den vis så at sige kan forære sig selv en betydelig kundekreds uden nogen modydelse,« siger Peter Vesterdorf fra advokatfirmaet Publicure. Han er en af Danmarks førende eksperter i EU-ret og har analyseret lovforslaget for det lille elhandelsselskab, Natur-Energi.

Juristens vurdering møder bred opbakning i en række af landets førende erhvervsorganisationer.

»Med det her forslag vælger man at tage en meget stor masse af kunder og forære dem til de elselskaber, der sidder på de nuværende forsyningspligtbevillinger. Selvfølgelig kan kunderne vælge en anden leverandør, men det er sandsynligt, at den mulighed ikke bliver særlig tydelig for kunderne,« siger Søren Korsholm, energipolitisk chef i Landbrug & Fødevarer.

Landmænd og gartnerier står samlet for 7,7 procent af det danske elforbrug.

I elselskabernes brancheforening, Dansk Energi, afviser man kritikken.

»Vi føler os overbevist om, at mange kunder vil vælge at skifte leverandør, når forsyningspligten ophører. Efterhånden som vi får indført den intelligente elmåler, bliver det endnu lettere at følge med i sit forbrug, og man vil dermed få en større prisbevidsthed. Kunderne kan godt gennemskue, hvornår det kan betale sig at skifte udbyder,« siger Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere