Del : SMS
Berlingske Business

Elbilerne kører den forkerte vej

Elbil694
Arkivfoto fra demonstrationsprojektet "Test-en-elbil" sidste år rullede ud i hovedstadsregionen. I alt har 210 familier testet elbiler for at undersøge, hvorvidt elbiler kan erstatte deres daglige kørselsbehov. Foto:

Der er solgt færre elbiler i år end sidste år. "Ikke godt nok," lyder det fra branchen. Men man tror på bedre tider i 2014.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det danske elbilmarked kom heller ikke i gang i år.

Til dato er der kun solgt 330 elbiler i Danmark i 2013 mod omkring 485 elbiler sidste år. Og det samlede antal elbiler er i dag oppe omkring 1400. Sådan lød status, da elbilbranchen i går mødtes til sit årsmøde.

"Det er selvfølgelig ikke godt nok, at antallet af solgte elbiler ligger lavere i 2013 end i 2012. Men der er sket nogle ting i 2013, som gør, at vi tror på, at 2014 kan blive et rigtig godt år," siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance under Dansk Energi.

Det er dog ikke første gang, at elbilerne bliver spået en stor fremtid i Danmark. I 2008, da hedengangne Better Place kom til landet i partnerskab med DONG Energy, var målsætningen en halv million elbiler i 2020. Siden svandt ambitionerne, og i slutningen af maj i år gik Better Place konkurs.

Siden er elbilbranchen stoppet med at give estimater for fremtidigt salg, men 2014 ser altså ifølge branchechef Lærke Flader ud til at blive et "rigtig godt år".

Hvorfor skal forbrugerne tro på det store gennembrud denne gang?

"Det er da rigtigt, at det har været vanskeligt at forudse, hvordan elbilmarkedet ville udvikle sig over tid. Men nu tror jeg på, at det vil rykke inden for kommuner og virksomheder i 2014, for elbilen er en rigtig god bil til de opgaver, man løser her. Og i takt med at prisen falder, og udbuddet stiger, vil elbilen blive et godt alternativ til flere private," siger Lærke Flader.

I løbet af 2013 er der indgået en række aftaler med kommuner og virksomheder, som får Lærke Flader til at tro på, at antallet af elbiler "vil blive fordoblet" i dette segment i løbet af 2014. Fordoblingen betyder indkøb af mere end 300 elbiler.

Biler_premium_analyse

 

Det tyske energiselskab E.ON har i dag overtaget Better Places 700 ladestandere, og selskabet vil primært udvikle infrastruktur i de større byer København, Aarhus og Odense. Samtidig driver Danmarks nu største elbilselskab Clever en række hurtigladestandere, hvor batteriet på omkring 20 minutter kan optage nok energi til at køre 100 km.

Mens det går trægt med at få elbilerne ud på de danske veje, kører det til gengæld for vores norske naboer. Elbilen oplever massiv politisk opbakning i Norge, og i november har salget af elbiler indtil videre udgjort 10 procent af det samlede bilsalg her. Opbakning kommer blandt andet til udtryk ved, at elbiler må køre i busbanen, og de er fritaget for parkeringsafgift, bomafgift samt færgeafgift på statsejede norske færger.

Den danske elbilbranche drømmer også om bedre vilkår.

"Det skaber ekstrem usikkerhed om investeringer, og det hæmmer udviklingen af markedet, at vi ikke har klarhed over de politiske rammevilkår på det lidt længere sigt," siger Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance.

Elbiler er i dag afgiftsfritaget frem til 2015, men ifølge elbilbranchen ville det bedste være en omlægning af bilbeskatningen til en teknisk baseret bilbeskatning, som tager udgangspunkt i bilens CO2-udledning.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere