Del : SMS
Berlingske Business

E.ON venter tidobling af elbilmarked

ISRAEL?AUTO-ENVIRONMENT-ENERGY-TRANSPORT-1
Overskrift
Med købet af det hedengangne Better Places ladestandere varsler tyske E.ON en stor satsning på at sparke gang i markedet for el-biler Foto:
Video Article type "" is not supported.

Den tyske energikæmpe E.ON satser på det danske elbilmarked og forventer 20.000 elbiler på de danske veje i 2020. Efter seks måneder vil selskabet nu for alvor give Better Places ladestandere nyt liv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nu kommer elbilerne for alvor til Danmark.

Det er budskabet fra den tyske energikoncern E.ON, som i dag lancerer en satsning på det danske elbilmarked. E.ON købte i september 2013 et netværk af ladestandere fra det konkursramte Better Place. Snart vil energiselskabets røde signalfarve erstatte Better Places blå i toppen af ladestanderne, og E.ONs danske topchef, Tore Harritshøj, ser store muligheder for elbiler her i landet.

»Det handler meget om timing, og vi ser nu, at både infrastrukturen, bilerne og kunderne er til stede på elbilmarkedet. Derfor forventer vi høje vækstrater på 50 procent de nærmeste år. Når vi ser frem mod 2020, forventer vi selv i en forsigtig case mindst en tidobling – altså, knap 20.000 elbiler,« siger Tore Harritshøj.

Elbil694

Da Better Place i 2009 kom til Danmark, proklamerede topchefen, Shai Agassi, at der i 2020 ville køre 500.000 elbiler i landet. Siden drosledes forventningerne ned, og i dag kører ca. 1.800 elbiler på danske veje. E.ONs topchef mener dog ikke, at man kan sammenligne de to selskabers elbilsatsninger.

»Better Place satsede på batteriskifte, men den teknologi ser vi ikke en fremtid for. Vi vil i stedet udbygge netværket af ladestandere og lægge fokus i byområder, hvor elbilen har store fordele,« siger Tore Harritshøj.

Elbiler i byerne

E.ONs elbilstrategi med navnet »E-mobility« tilbyder tre forskellige løsninger til elbilkunder: en for private, der bor i villa, en for private, der bor i lejlighed, og en for virksomheder og offentlige myndigheder.

I første omgang har selskabet overtaget Better Places 770 danske ladestandere. Halvdelen står hos private, mens den anden halvdel indgår i et offentligt netværk. Heraf står omkring 200 ladestandere i København, og det er planen at fordoble til 400 ladestandere i hovedstaden.

Derudover vil E.ON bygge en række hurtigladestandere. De skal give kunderne mulighed for at køre længere ture end de omkring 150 kilometer, et fuldt opladet batteri typisk rækker til.

Tesla-taxaer får dansk dødsstød

»Vores primære fokus for elbilmarkedet er at løse lokaltrafikken. Men i det omfang man også vil køre til moster Oda i Haderslev, så skal en række hurtigladestandere rundt om i byerne og langs motorvejsnettet give mulighed for det,« siger E.ONs topchef, Tore Harritshøj.

Da E.ON købte Better Places ladestandere, oplyste selskabet ikke en pris. Nu afviser Tore Harritshøj ligeledes at oplyse, hvor mange penge selskabet satser på elbilmarkedet – og hvad man venter at tjene.

»Du får ikke nogen tal fra mig. Men jeg kan sige, at det her skal være bæredygtigt, så vi ikke gentager tidligere tiders mindre succes. Vi ruller infrastruktur ud i takt med, at markedet vokser – og økonomisk skal det både være en god idé for os og kunderne,« siger Tore Harritshøj.

En masse snak og hype

Siden Better Place gik konkurs i maj 2013, har det danske selskab Clever været den markant største spiller på elbilmarkedet. E.ON udfordrer nu den position, men den nye spiller bekymrer ikke Clever, som er ejet af energiselskaberne SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og Energi Fyn.

»Vi er glade for, at der kommer flere aktører på markedet. For det er en stor opgave at arbejde markedet i gang,« siger Lise Kirke-gaard, kommunikationsdirektør i Clever.

pix-el

Sidste år voksede underskuddet i Clever til 29 mio. kroner, og der er nu en kapitaltilførsel på vej. Selskabet forventer dog et bedre 2014.

»Indtil nu har der været en masse snak og en masse hype, men der har ikke været det store udbud af biler. Det er der nu, og hos os oplever vi, at efterspørgslen vokser. Det er ikke bare nysgerrighed længere – der sker faktisk noget,« siger Lise Kirkegaard.

Inden for det seneste halve år er der kommet flere elbiler på det danske marked. De fås nu i prisklasser fra 186.000 for en lille Volkswagen E-UP til 540.000 kroner for den billigste model af sportsvognen Tesla. Det er vel at mærke, selv om elbilerne er afgiftsfritaget frem til og med 2015.

Milliontilskud fra staten

Sidste år dykkede salget af elbiler i Danmark til omkring 400 mod cirka 500 i 2012. Det var ifølge brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance »ikke godt nok«. Siden har Klima- og Energiministeriet meldt ud, at en pulje på 30 mio. kroner vil sende 1.500 elbiler ud på de danske veje – altså, godt 20.000 kroner i statsstøtte pr. bil. Bilerne bliver fordelt i en række offentlige elbilpartnerskaber, leasingaftaler og delebiler. Alene Region Hovedstaden vil sende 500 elbiler på vejene i år, hvor bl.a. postbilerne bliver elektriske.

På grund af de offentlige investeringer forventer Dansk Elbil Alliances branchechef Lærke Flader, en »fordobling« af antallet af elbiler i Danmark i løbet af 2014.

»De penge, som staten udmønter, tror jeg, vil være med til at skabe en sneboldeffekt. For det betyder, at markant flere vil møde elbilerne i gadebilledet. Dertil kommer nye bilmodeller, som jeg tror, vil være med til at øge efterspørgslen på det private marked,« siger Lærke Flader.

E.ON lancerer nu sin elbilsatsning i Danmark. Hvis løsningen bliver en succes, vil selskabet på sigt rulle ud i andre europæiske lande.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere