Del : SMS
Berlingske Business

DONG sælger ud og satser på havvind

Anholt Havmøllepark
Foto:

Statens energiselskab DONG Energy sælger sin danske vindforretning på land og skærper fokus på havvindmøller. Nu har selskabet frasolgt aktiver for de første 2,5 af i alt 10 mia. kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen
DONG Energy har sat fuld fart på den bebudede frasalgsproces. På få måneder har selskabet hentet 2,5 mia. kroner ved at sælge vindmøller på land i Polen og Danmark. Frasalgene udkrystalliserer samtidig energiselskabets strategi: Vindmøller på havet er vejen frem.

I går formiddag offentliggjorde DONG sit seneste frasalg. Energiselskabet SE (SydEnergi) og pensionsselskabet PFA køber hele DONGs landbaserede vindforretning for i alt 760 mio. kroner. Salget rummer i alt 272 vindmøller med en samlet kapacitet på 196 MW - og møllerne er placeret hele 80 forskellige steder i landet med en gennemsnitlig driftsalder på 16 år.

Med andre ord sælger DONG en portefølje af vidt spredte, mindre og ældre danske landvindmøller, som selskabet ikke ser som en del af sin fremtidige forretning. Dertil kommer frasalg af den polske vindforretning, som i alt indbringer 1,8 mia. kroner - altså frasalg for 2,5 mia. kroner indtil videre.

Stort sats på havvind

"Vi meldte ud sidst i februar, at vi gerne vil sælge for 10 mia. kroner ikke kerneaktiviteter i 2013 og 2014 for at styrke vores forretningsgrundlag. Nu er status, at vi har solgt for godt 2,5 mia. kroner ved den polske og danske landvind. Derudover har vi en række andre projekter, som vi arbejder på. Timingen kan jeg ikke gå nærmere ind i," siger DONGs adm. direktør Henrik Poulsen, men uddyber:

"De to små vindmølleparker, vi har i Sverige og Norge (ca. 35 MW i alt, red.), vil formentlig også komme til salg på et tidspunkt. På grund af deres begrænsede størrelse står de ikke øverst på vores prioriteringsliste."

Fremtidige frasalg kan også rumme det tyske kraftværk Stadtwerke Lübeck, som DONG tidligere har meldt ud, at selskabet er orienteret i at frasælge. Fælles for alle frasalgsemner er, at de ikke er kerne-aktiviteter for statens energiselskab. Det er til gengæld offshore vind.

"Vi har valgt at fokusere på de teknologier, hvor vi har en stærk konkurrenceevne, og hvor vi kan skabe et godt afkast til vores aktionærer. Det er offshore vind og biomasse. Offshore vind er i øjeblikket den hurtigst voksende platform inden for vedvarende energi, vi har en klar konkurrencefordel på dette område, og vi ser store udviklingsmuligheder," siger Henrik Poulsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere