Del : SMS

Dong: Øget Nordsø-skat vil koste staten dyrt

DONG energy.
Foto:

Dong advarer nu regeringen om, at hvis de planlagte skattestigninger på aktiviteter i Nordsøen bliver en realitet, vil flere af Dongs partnere i Nordsøen forsvinde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Børsen. Den melding kommer netop, som regeringen er i gang med et eftersyn af den nuværende aftale mellem Mærsk og staten, der stammer fra 2003.

- Serviceeftersynet handler selvfølgelig om beskatning. Men det handler vel forhåbentlig også om værdi til samfundet. Så derfor må man træde varsomt, så man sikrer, at vi fremadrettet har de langsigtede investeringer, vi gerne vil have i sektoren, udtaler Flemming Horn Nielsen, chef for Dong Energys danske olie og gas-aktiviteter, til Børsen.

Der er opbakning til den udmelding fra brancheforeningen for olie og gas selskaberne, Olie Gas Danmark, der også mener, at en øgning af skatterne vil være en kortsigtet løsning på statens pengeproblemer.

- Ved skattestigninger får staten på kort sigt et ekstra provenu. Men på lang sigt taber samfundet, fordi investeringer falder, og arbejdspladser, innovation og teknologiudvikling går tabt, udtaler direktør i Olie Gas Danmark, Martin Næsby, til børsen.

Den nuværende marginalskat for aktiviteterne i Nordsøen er 73 pct. og stammer fra aftalen i 2003. Til sammenligning er marginalskatten på 70 pct. i Holland og 83 pct. i Norge.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere