Del : SMS

Desperat jagt på værdier i Vestas

Vestas: Rutinetjek fældede økonomidirektør Cop 15

Den tidligere danske vindstolthed Vestas er i så dyb krise, at selskabet er tvunget til store strategiske forandringer

Artiklen fortsætter under annoncen

På blot to år vil næsten 7.000 ansatte have forladt Vestas ved udgangen af 2013, og selskabet er i den kommende tid tvunget til at skære dybt i alle budgetter, også investeringerne der skal sikre fremtidens produkter. Krisen i Vestas er så dyb, at kun store strategiske ændringer kan redde selskabet, og rådgivere i form af investeringsbanker arbejder på højtryk for at undersøge alle muligheder.

Samtidig er bankerne bag Vestas’ gæld rykket helt ind på kroppen af selskabet med daglig dialog om overlevelsesmulighederne. Alt er i spil, og allerede nu står det klart, at selve hjertet i form af vindmølleproduktion står over for en kraftig neddrosling, mens den overskudsgivende serviceforretning vokser sig mere og mere afgørende. Allerede i dag vurderer rådgivere, at serviceforretningen udgør halvdelen af Vestas’ værdi.

»Hvis man skal tale om noget som helst positivt i de seneste tal og udmeldinger fra Vestas, så er det, at selskabet øger serviceforretningen og er i stand til at tjene penge på det. Masser af andre selskaber formår at tjene gode penge på at være serviceleverandør, og jeg tror, at vi i fremtiden vil se et Vestas, hvor servicedelen vil fylde måske lige så meget som mølleproduktionen,« siger Per Krogsgaard, partner i BTM Consult, et af verdens førende konsulenthuse inden for vindmøllebranchen.

Allerede i dag arbejder ca. 5.000 ansatte i Vestas’ serviceforretning, og da Vestas efter planerne kun skal beskæftige 16.000 ansatte ved udgangen af 2013, kan service altså omfatte cirka en tredjedel af de ansatte, da der umiddelbart er lagt op til at styrke serviceforretningen yderligere.

At det er fra servicedivisionen, at Vestas fremover skal hente sin indtjening, er Lars Heindorff, aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier, enig i: »Den primære indtjeningsmaskine fremadrettet vil sandsynligvis være service, da der er et stykke vej endnu, før selve vindmølleproduktion en bliver en god forretning.« 

Vestas timeline 2011-2012

ÅR

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere