Del : SMS
Berlingske Business
LIVE:  Godmorgen

Dansker bag flydende vindmøllegigant

pacific orca
»Pacific Orca« har blandt andet 105 meter lange ben, der sænkes ned på bunden for at stabilisere skibet, når der skal udføres arbejde. Foto:

En danskers vision om at skabe verdens største transportskib til havvindmøller ligger i disse dage til skue i Københavns Havn. Giganten i bølgerne slår en tyk streg under Danmarks position inden for offshore.

Artiklen fortsætter under annoncen

København har fået en ny skyline. Seks tårne buldrer 110 meter op i den københavnske himmel og stjæler opmærksomheden fra Marmorkirkens runde former og Vor Frelser Kirkes snirklede tårn. For en stund.

Ved det gamle færgeleje ved Kvæsthusmolen i Københavns Havn ligger i disse dage verdens største vindmølletransportskib, »Pacific Orca«. Omfanget af dette transportmiddel er enormt. Oppe på broen er man i øjenhøjde med den gamle hovedstads tagrygge, og her fra kan man se 1.200 ton-kranen hænge tungt hen over dækket. Bøjer på størrelse med containere er fastspændt på det 4.000 kvadratmeter store dæk.

Se billederne af Pacific Ocra

Bevæger man sig ind i maven på det kæmpe bæst, knitrer gulvtæppet, der stadig er betrukket med et tyndt lag plastik, under fødderne. Sammen med lugten af nye materialer vidner det om fartøjets korte levetid.

For skibet er netop blevet sluppet løs fra værftet i Sydkorea og er nu på vej mod et ventende offshoreeventyr, som åbenbarer sig lige uden for Danmarks kyststrækninger. 

Se også: Sådan fungerer kranskibet Pacific Ocra

Derfor er smilet også bredt hos Lars Blicher, der er skyld i, at skibet overhovedet eksisterer. Han er i dag direktør for Swire Blue Ocean, som ejer det store skib og fremadrettet skal servicere Nordeuropas offshoreindustri. Fødslen af »Pacific Orca« er en bemærkelsesværdig historie, og det fremstår næsten naturstridigt, at en enkel iværksætters vision kan materialisere sig til et skib i milliardklassen.

I løbet af 2007 søsatte Lars Blicher virksomheden Blue Ocean Ships A/S sammen med en partner samt en bestyrelse, der også investerede i virksomheden. Med en baggrund i skibsindustrien så han et hul i markedet. Offshoremarkedet var i vækst, men der fandtes kun ét skib til at servicere hele branchen.

Det fik ham til at designe et skib på baggrund af analyser af kundernes behov, og han skelede til det på det tidspunkt største og dyreste vindmølleskib, »MPIs Resolution«. Herfra tog han det bedste og tilføjede forbedringer i sit eget design. Sideløbende begyndte et kapløb om at finansiere projektet.

Danmark er unik

»Det var umuligt i Danmark. Der var banker, som end ikke svarede på vores henvendelse. Her skal du kunne vise en fem år lang kontrakt med en kunde, før de overhovedet vil i dialog, men det kan ikke lade sig gøre i vindmøllebranchen,« erindrer Lars Blicher.

Se Web-TV indslaget med Lars Blicher her:

 

I Norge var risikovilligheden større, og dele af finansieringen kom på plads. Det var dog ikke helt nok til at føre projektet hele vejen, og i 2010 købte den globale industrikoncern Swire Pacific Offshore Operations det danske selskab. Lars Blicher forblev direktør for det selvstændige selskab Swire Blue Ocean, der nu var Swire-koncernens satsning på vindmøllemarkedet.

Herfra gik det stærkt. Samsung Heavy Industries i Sydkorea fik opgaven at bygge selskabets første to skibe, der med 8.400 ton er verdens største.

»Vindenergi er »here to stay«. Det, folk ikke altid forstår, er, at det jo ikke kun handler om grøn energi. Det handler om sikkerhed for energi,« forklarer Lars Blicher, mens han viser rundt på skibet.

Og at der er noget om snakken, viser en analyse foretaget af European Wind Energy Association. Alene markedet i Nordsøen tegner sig for en værdi af 1.400 mia. kroner i de næste ti år.

Netop derfor er det heller ikke helt tilfældigt, at Swire har valgt at lægge hovedsædet for dens vindmøllesatsning i Danmark, hvorfra der skal skaffes kunder og administreres skibe.

»Det er som udgangspunkt ligegyldigt, hvor du driver skibe fra. Men adgangen til de personer, som har erfaringen og kender til industrien, er væsentlig. Og der er vi altså bare ekstremt dygtige i Norden,« fortæller Lars Blicher.

Danmarks position i offshoremarkedet er central, og det skyldes historik.

»Danmark er ret unik på dette område. Vi har her i landet erfaringer med at arbejde med olie og gas gennem 40 år og har været ledende på vindmøller gennem snart 100 år,« fortæller direktør i Offshore Center Danmark Peter Blach.

Han forklarer, at der er sket en bevægelse, hvor eksperter i vindmøller og eksperter inden for olie- og gas er smeltet sammen og i dag er blandt de allerbedste inden for havvindmøllemarkedet, der i disse år er i kraftig vækst. Både England og Tyskland satser i disse år stort på at sætte vindmøller op i havet. ---- »Swires etablering her er netop eksemplet på, at Danmark anerkendes som et centrum for havvindmøller og offshore,« siger han.

På vandet hele tiden

»Pacific Orca« er et skib designet til at kunne mere end blot at håndtere havvindmøller. Der er nemlig fra naturens side sat begrænsninger på, hvornår vindmøller kan sættes op på åbent hav. Kun fra april frem til efteråret tillader vejret at arbejde med vindmøllerne. Derfor kan skibet også servicere olie- og gasindustrien, og første opgave er i løbet af efteråret nedtagning af en ældre tysk boreplatform i Østersøen.

Det giver mulighed for at være på vandet og dermed aktiv hele tiden, hvor mere traditionelle vindmølletransportskibe må i havn. Swire-gruppen er i dag stærkt funderet på olie- og gasindustrien med sammenlagt 75 skibe, og derfor kan skibet nemt indgå i de opgaver, mens vindmøllerne holder pause.

Til foråret sejler skibet op til den britiske kyst, hvor DONG Energy har chartret Pacific Orca til at installere fundamenter på havvindmølleprojekterne West of Duddon Sands og Borkum Riffgrund.

Ifølge Swire Blue Ocean er prisen for at chartre skibet syvcifret. Selskabet leverer et mandskab på cirka 28 personer, der henholdsvis sejler og står for driften af skibet samt styrer kranen. Der er i alt plads til 111 personer om bord på skibet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere