Del : SMS
Berlingske Business

Dansk superbil på kapitaljagt

FISKER-XL/SANDY-LAWSUIT
Fisker Karma hybridbil. Foto:

Den klimavenlige dansk-designede superbil Fisker Karma er i pengeproblemer. Ny investor eller køber kan være på vej ind i selskabet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bilens design fejler bestemt ikke noget, og anmelderne står i kø for at rose den danske hybrid-superbil Fisker Karma, der kan matche stort set enhver Ferrari i acceleration og køreoplevelse. Fiskers problemer er på en måde selvforskyldte. Selskabet har længe arbejdet med udviklingen af en fire-dørs-familiebil ved navn Atlantic. En bil der skulle kunne sælges til en langt lavere pris end superbilen Karma. Atlantic er dog blevet kraftigt forsinket, og derfor har Fisker aldrig fået volumen op som forventet. Det har ramt batteriproducenten A123, der har Fisker som eneste kunde. Nu står Fisker altså både uden Atlantic-modellen og uden batterier.I følge Wall Street Journal kommer interessen for Fisker Karma primært fra Kina. Kineserne har udtrykt stor interesse for Fiskers teknologi, der kombinerer batteridrift med en mindre benzinmotor, der dramatisk forlænger bilens rækkevidde. Det er en teknologi, som blandt andet det kinesiske bilselskab Wanxiang Group er interesseret i. Wanxiang har allerede afgivet et bud på Fiskers batterileverandør, A123 – et bud der afventer de amerikanske myndigheders godkendelse.At det kan lade sig gøre at tiltrække investorer til et bilfirma, der har solgt ganske få biler, og hvor samlebåndet står stille, skyldes Fiskers enestående teknologi. Mens forbrugerne i vid udstrækning er tøvende over for almindelige elbiler, der højest kan køre få hundrede kilometer på en opladning, vurderes det at potentialet er langt større med Fiskers kombination af batteri og benzinmotor. Det giver en rækkevidde på næsten 500 kilometer. Analytikere vurderer, at den teknologi alene har en værdi af langt over fem milliarder kroner.

Men Fisker Karmas salgstal er langtfra lige så imponerende som dens præstationer på vejene. Fisker Automotive har solgt omkring 1.500 biler indtil videre, og samlebåndet på fabrikken i Californien er nu gået helt i stå, efter Fiskers batterileverandør A123 i oktober sidste år gik i betalingsstandsning. Uden batterier er der ikke meget superbil over Fisker Karma, og er der noget, der gør ondt på en bilfabrik, så er det, hvis produktionen står stille.

Tilsyneladende har produktionsstoppet været så økonomisk katastrofalt for Fisker, at udviklingen af selskabets anden model – en mere prisbillig hybridbil – nu er gået helt i stå. Det skriver Wall Street Journal, der samtidig skriver, at Fiskers jagt på ny kapital nu er gået ind i en ny fase.

Selvforskyldte problemer

Løbet behøver dog ikke være kørt for den danskdesignede hybridbil. Jagten på ny kapital til Fisker er nemlig intensiveret, lyder det fra Wall Street Journal. Avisen skriver, at to potentielle købere har hyret banker til at undersøge muligheden for at købe sig ind i Fisker. En anden mulighed er, at Fisker lander en aftale med en ny partner eller med en investor, der kan tilføre det trængte bilfirma ny kapital.

Kinesisk interesse

I det hele taget er det et paradoks, hvis Fisker ender med at blive helt eller delvist kinesisk ejet. Fisker Automotive er nemlig i USA næsten mere kendt for at have modtaget statsstøtte end for sine biler. Selskabet har de seneste år modtaget omkring 1,2 mia. kroner i statslån – penge der blev bevilliget til Fisker Automotive fra det amerikanske energiministerium.

Det store lån til Fisker Automotive var en del af Obama-regeringens vækstpakker, men vakte stor kritik, da det kom frem, at Fisker lod en stor del af sine biler samle i Finland. Kassen er da også siden blevet smækket i over for Fisker Automotive, der til at begynde med var blevet stillet en låneramme på op til tre milliarder kroner i sigte.

Kostbar teknologi

Fisker Karma selv er fåmælte om muligheden for nye ejere eller investorer, men siger til Wall Street Journal, at »selskabet er i snak med potentielle partnere med henblik på at sikre fremdriften for Atlantic-projektet.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere