Del : SMS

Britisk politiker truer med at sprænge vindmøller i luften

Grafik
Overskrift
BRITAIN UKIP CLACTON BY ELECTION
Overskrift
Nigel Farage, formand for det EU-kritiske UKIP-parti, er bestemt ikke nogen tilhænger af vindmøller, og han er blevet citeret for, at han personligt ville sprænge dem i luften, hvis det er nødvendigt. Foto:

Det bliver over englændernes lig, at de skal have en vindmølle i baghaven. Rasende lokale har presset vindmøllerne ud på havet, hvor storspilleren DONG stadig øjner en god forretning – så længe de kan presse prisen ned.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nigel Farage er bevæbnet. Om ikke med sprængstoffer, så i hvert fald med en stor kæft. Den fremadstormende formand for det britiske EU-kritiske UKIP-parti er bestemt ikke nogen tilhænger af vindmøller, og han er blevet citeret for, at han personligt ville sprænge dem i luften, hvis det er nødvendigt.

Mange andre briter har det på samme måde. Og det har præget debatten op til parlamentsvalget næste år, hvor Labour har lovet at fastfryse elprisen, og det konservative regeringsparti vil give lokale ret til at blokere for vindmølleprojekter. For englænderne vil ikke have vindmøllerne i deres baghave. Overhovedet. Retorikken er skrappest hos føromtalte UKIP, der står til at få omkring 15 procent af stemmerne ved valget i 2015.

»UKIP er imod vindmølleparker, både på land og på havet, fordi de er grimme, dyre og ineffektive,« har det lydt fra partiets energitalsmand, Roger Helmer, der også finder opbakning langt ind i det konservative parti:

»Hvor mange mennesker skal presses ud i brændstofsfattigdom, fordi vi bliver ved med at have så stor direkte og indirekte støtte af vindindustrien?,« har det konservative parlamentsmedlem Chris Heaton-Harris udtalt.Det er dog ikke værre for landvinden, end at briterne sidste år vedtog en reform af deres energimarked, der stadig giver understøttelse.

Går ad vandvejen

Den europæiske vindenergisammenslutning vurderer da også, at landvinden i Storbritannien vil vokse mellem 50 og 100 pct. frem mod 2020. Men usikkerheden er altså mærkbar.

Modstanden mod havvindmøller har dog ikke nået samme højder, da de af gode grunde ikke ligger i englændernes baghave. På bølgerne er danske DONG Energy en storspiller, og her har landechef Brent Cheshire noteret sig opgøret med landvind. Et opgør som på sigt også kan ramme havvinden. »Først og sidst handler det om omkostningerne. Hvis vi kan få vores omkostninger ned på de 100 euro pr. megawatttime, vi har som mål, er jeg sikker på, at offshore har en lang fremtid foran sig i Storbritannien. Men hvis ikke vi lykkes, kommer vi til at have en helt anden debat i 2020,« siger han. Og DONG er også gået proaktivt ind i debatten om vind i England, forklarer Cheshire:

»Hvor end der er politik, vil der være forskellige holdninger. Jeg tror ikke, det er så meget anderledes for vind i Storbritannien, som det er for andre lande og andre teknologier. Men det er en udfordring, og det er noget, vi arbejder med. Derfor har vi også lanceret en kampagne, der hedder Wind Power is Working, hvor vi henviser folk til vores hjemmeside, så de kan få fakta på nogle af de mange myter, der florerer.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere