Del : SMS
Berlingske Business

Better Place i salgskrise

Better Place indvier batteri-skiftestation i Randers.
Arkiv. Foto:

Blot 500 medlemskaber har Better Place solgt til dato. Dermed er selskabet milevidt fra de oprindelige målsætninger og har behov for en markant stigning i salget de kommende år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den mest profilerede elbil i Danmark, Better Places Renault Fluence Z.E. er ramt af store salgsproblemer, skønt Better Place ellers netop i efteråret har kørt en omfattende kampagne både i aviser og på TV. Salget af Fluence og andre elbiler er så dårligt, at Better Place Danmark risikerer kapitalproblemer, hvis ikke kunderne begynder at strømme til de næste år.

I begyndelsen af august i år var der solgt 120 Renault Fluence Z.E. i Danmark. Ved udgangen af november var det stedet til 173, ifølge de seneste tal fra De Danske Bilimportører. Altså er der i gennemsnit kun skrevet slutseddel på lidt over 13 biler om måneden siden august. Dermed er salget af den højtprofilerede elbil med udskifteligt batteri nærmest gået helt i stå de seneste måneder.

Hos Better Place Danmark medgiver administrerende direktør Johnny Hansen, at salget har udviklet sig langsommere end ventet, men han understreger, at der har været pæn fremgang i antallet af medlemskaber de seneste måneder. Better Place understøtter alle elbiler med stik, og selskabet har nu i alt rundet 500 medlemskaber.

Det er dog milevidt fra tidligere prognoser fra Better Place. I 2009 udtalte Shai Agassi, stifter og daværende direktør for Better Place Global, at han havde indgået en kontrakt med Renault om salget af 100.000 Fluence Z.E. i Danmark og Israel til og med 2016. Formoder man, at en tredjedel af de biler skal afsættes i Danmark, skal der altså sælges over 30.000 biler de næste fire år. Det kræver, at Fluence Z.E. bliver den næstmest sælgende bil i Danmark i alle fire år.

Selskabets oprindelige vision lød endda, at der skulle være ikke færre end 400.000 elbiler på de danske veje i 2020.

Kæmpe underskud igen i år

Med så lavt et salg når Better Places omsætning ifølge Berlingske Business’ beregninger kun omkring 15 millioner kroner i år, alt efter hvilken type abonnement kunderne har valgt. Samtidig bliver udgifterne i år næppe lavere end sidste år, hvor omkostningerne løb op i mere end 92 millioner kroner, og det samlede driftsunderskud endte på 97,2 millioner kroner.

Da Better Place Danmark ved udgangen af 2011 kun havde 58 millioner kroner i likvider, har der været brug for frisk finansiering. Better Place fik da også et stort lån fra Den Europæiske Investeringsbank i august, der sikrer 225 millioner kroner til Better Place Danmark. Dermed kan selskabet holde til et trecifret millionunderskud i år, men hvis der ikke kommer meget mere gang i elbilsalget næste år, kan selskabet få brug for ny kapital om et års tid.

Johnny Hansen understreger dog, at der er styr på finansieringen.

»Hvad angår vores økonomi, er netværket fuldt finansieret, og vi har store, internationale investorer bag, som har valideret modellen og tænker langsigtet. Så vi er klædt på til i de kommende år at sparke gang i markedet. Hver eneste nye kunde – både Fluence og de andre modeller med fast batteri – betyder en netto­indtægt til Better Place. Det afgørende er, at vi står klar, når det begynder at gå stærkt, som vi ser det i Norge, hvor markedet på kort tid er vokset til over 500 elbiler om måneden,« skriver Johnny Hansen i en mail til Berlingske.

Næppe flere penge fra DONG

Bag Better Place Global står et hold af store, internationale investorer som HSBC, Israel Corp. og General Electric, og der er rejst over fire milliarder kroner i kapital. I Better Place Danmark er DONG Energy med som investor med en ejerandel på 17,5 procent. DONG Energy har allerede skudt 200 millioner kroner i projektet de seneste år, men med Henrik Poulsens indtog som topchef i DONG Energy skal der nu fokuseres på kerneforretningen. Det virker dermed ikke sandsynligt, at DONG Energy vil være klar med endnu en kæmpe kapitaltilførsel, hvis det skulle blive nødvendigt.

»Vi er fortsat overbevist om, at elbiler vil spille en nøglerolle i fremtidens transport­system og i fremtidens energisystem. Men da der ikke er aktuelle planer om nye indskud, har vi ikke yderligere kommentarer,« skriver den ansvarlige koncerndirektør i DONG, Lars Clausen, til Berlingske i en mail.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere