Del : SMS
Berlingske Business

Analyse: Vestas taber teræn

Hårdt trængte Vestas taber kunder til de tyske konkurrenter Siemens og Nordex, mens indiske Suzlon og de kinesiske konkurrenter også bløder kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Aktieugebrevet med henvisning til en kortlægning af udviklingen hos en række vindmølleproducenter, nyhedsbrevet selv har foretaget.

Ifølge kortlægningen er tyske Siemens i front med en solid ordreindgang og en "fornuftig" overskudsmargin i tredje kvartal, mens Nordex er begyndt at få rettet op på en haltende indtjening. Vestas har derimod set sin ordreindgang falde kraftigt.

I tredje kvartal modtog Siemens således nye poster til ordrebogen på 2,3 mia. euro - Vestas' samlede ordreindgang for de første tre kvartaler i 2012 lyder på 2,6 mia. euro.

Ifølge Aktieugebrevet ligger en del af forklaringen i, at Siemens betragtes som en væsentlig mere stabil forretning end danske Vestas, der har måttet fyre tusindvis af medarbejdere over det sidste år. Dog har også-kriseramte Suzlon set en pæn ordreindgang i tredje kvartal, men de kinesiske konkurrenter - som blandt andre Goldwind - har i høj grad også kunnet føle opbremsningen i investeringsniveauet på vindenergi.

Inden investering i Vestas-aktien anbefaler Aktieugebrevet at afvente Vestas' kommende kapitalforhøjelse med henvisning til, at den gennemføres "på et lavere kursleje end de aktuelle."

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere