Del : SMS

Afgift spænder ben for billig solenergi

Solfangeranlæg
Ejere af solcelleanlæg i Danmark skal i dag betale en afgift, når de ikke bruger elnettet. Foto:

Solcelleejere skal betale afgift af strøm, de ikke køber fra elnettet. Solcellefirmaet GreenGo Energy anklager energiselskaberne for »unfair konkurrence«, men Dansk Energi afviser kritikken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ejere af solcelleanlæg i Danmark skal i dag betale en afgift, når de ikke bruger elnettet. Det får solcellefirmaet GreenGo Energy til at råbe op og true med en retssag. Afgiften er nemlig så stor, at den forværrer GreenGos forretning betragteligt.

»Vi vil ikke finde os i, at energiselskaberne og vindlobbyen forsøger at spænde ben for vores forretning. Den type unfair konkurrence fra de gamle statsmonopoler er helt ude i skoven og tangerer dummebøder,« siger Karsten Nielsen, adm. direktør i GreenGo Energy.

09BUSgogreen5.jpg

Den udskældte afgift kaldes en rådigheds-tarif, og den gør det muligt for energiselskaberne at opkræve en afgift for den energi, som solcelleejerne producerer på deres egne anlæg. GreenGo Energy lever af at sælge og drive store solcelleanlæg hos erhvervskunder, som bruger alt solstrømmen selv. På den måde bliver solcelleanlæggene uafhængige af statsstøtte. Men nu spænder rådighedstariffen ben.

Alle skal betale for elnettet

Dansk Energi er brancheorganisation for energiselskaberne, og foreningen har udarbejdet en vejledning til medlemmerne for, hvordan de kan opkræve ekstra afgifter fra solcelleejerne. Indtil videre har bl.a. energiselskaberne Trefor, Energimidt, Energifyn og Østkraft indført afgiften.

Hovedargumentet for rådighedstariffen er, at ejerne af solcelleanlæg også skal bruge energi på en kold vinterdag, hvor solcelleanlægget ikke producerer strøm. Derfor skal der stadig være høj kapacitet i elnettet – og det er kapaciteten, man betaler for.

23BUSvind-pso.jpg

»Behovet for kapacitet i elnettet – altså ledningernes tykkelse – falder ikke, selv om man nogle gange producerer solenergi selv. Derfor skal der en ekstra afgift til. For hvis man ikke vil betale for, at elnettet står til rådighed, så er der nogle andre, der skal betale. Og det bliver de andre elforbrugere,« siger Anders Stouge, vicedirektør i Dansk Energi. Han forklarer, at Energitilsynet har pålagt energiselskaberne at kradse flere penge ind fra ejerne af solcelleanlæg. Faktisk ville Dansk Energi gerne blive ved med at give en »rabat« til solcelleejerne et stykke tid endnu, men det forbød Energitilsynet.

89.000 private solcelleejere ramt

De nye afgifter rammer også de 89.000 private solcelleejere, og ifølge Dansk Energi vil afgifterne i gennemsnit koste en privat husstand 1.000 kroner om året. For GreenGos store erhvervskunder ser regnestykket værre ud. De store solcelleanlæg producerer energi til 55-60 øre pr. kWh, og afgiften er på mellem 12 og 15 øre pr. kWh. Så for GreenGos kunder udgør afgiften en ekstraomkostning på 20-25 procent på den strøm, de selv producerer.

»Det her vil forværre investeringen i store solcelleanlæg til virksomheder markant, og det kan bremse udviklingen i markedet i nogle år. Det kan hverken vi eller vores kunder være tjent med,« siger Karsten Nielsen fra GreenGo.

23BUSvind-pso.jpg

Han sammenligner solceller med initiativer som sparepærer og energieffektive køleanlæg og understreger, at elforbrugerne normalt ikke bliver straffet for at spare på energien. Samtidig peger Karsten Nielsen på, at GreenGos kunder i forvejen betaler et gebyr for at blive tilsluttet elnettet plus et årligt abonnement. Derfor mener han, at bidraget til elnettet er dækket ind.

»Det er ikke muligt at anke Energitilsynets afgørelse. Derfor er vores eneste mulighed en lovændring eller at gå rettens vej – og vi er åbne over for begge dele,« siger GreenGos direktør.

Anholt Havm

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere