Del : SMS

Zuckerbergs milliardgaver kan ændre fortællingen om Facebook

fb
Facebook-stifteren, Mark Zuckerberg, har netop offentliggjort, at han vil donere 99 pct. af sine Facebook-aktier til velgørenhed. Foto:

Mark Zuckerbergs beslutning om at donere 99 pct. af sin formue væk, vil ændre folks syn på Facebook for altid, vurderer ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Folks syn på Facebook vil ændre sig fra at være en kende negativ til nu at være overvejende positiv. Ændringen kommer, fordi Mark Zuckerberg i denne uge annoncerede, at han vil give 99 pct. af sin formue til velgørenhed.

Livsstilsekspert Henrik Byager ser Facebook-stifterens udmelding som vanvittig god, men dyr markedsføring.

»Jeg vil ikke være den, der kaster smuds på donationen ved at sige, at det bare er spekulation, for det er jo en reel overførsel af enorme mængder penge til velgørende projekter, og det skal man lige holde fast i. Men når det så er sagt, er det også en kanon branding af Facebook. Det ændrer hele Facebooks historie og status i verden,« siger han og konkluderer:

»Facebook er ikke længere bare en stor glubsk, pengemaskine og en ond big-data-djævel. Nu er det faktisk en virksomhed, der er stiftet af en mand, som besluttede at bruge pengene til at gøre verden til et bedre sted.«

gates

Der er kommet et skifte i, hvad de rige ønsker at bruge deres penge på. Tidligere gjaldt det, ifølge livsstilsekspert Liselotte Lyngsø, om at skabe værdi for sig selv. I dag gælder det om at gøre verden til et bedre sted.

Torsdag: Zuckerberg

»Tidligere byggede store mænd store monumenter. I dag, tror jeg, at måden at blive udødelig på, er at have fikset et af verdens problemer. Jeg tror, at de rige gerne vil vise: »Den har jeg fikset. Det er mig, der har gjort verden til et bedre sted. Der er Malaria i verden, men efter jeg kom, var der ikke Malaria mere.«

Zuckerberg

Hun forklarer, at Bill Gates har været forgænger, og fungeret som inspirator for de rige. »Verdens rigeste mand ligger ikke og feder den på en tropeø, han gør faktisk noget med pengene. Det påvirker os også i Danmark.«

»I gamle dage var det fint nok at være verdens rigeste, i dag bliver du spurgt om, hvad har du så tænkt dig at ændre? Pengene forpligter.«

Henrik Byager mener, at donationen er forbundet med en »enorm goodwill for Facebook. De bliver ellers tit bliver udskreget til at være et ondt imperium, der er ved at sluge alle andre medier og alt kommunikation.«

MARKZUCKERBERG-BABY

»Det er historisk, det Mark Zuckerberg gør, fordi Facebook fremover kan bryste sig med, at de giver tilbage. At give tilbage er de her menneskers drivkræft. De vil gøre verden til et bedre sted, og det kan de ikke alene med deres mange penge, men det kan de, hvis de bruger nogle af deres mange penge på det. Sådan tror jeg, at tankesættet er, og det tror jeg også, at vi vil kunne se i Danmark,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere