Del : SMS
Berlingske Business

VW-skandalen: Og en dag var man bare gået for langt

25BUSGERMANY-US-AUTOMOBILE-.jpg
Overskrift
Transportminister Dobrindt i Tyskland sætter nu en undersøgelse i gang, både af VW-biler og af andre bilmærker. De skal ud at måles på vejene, præcis som i den amerikanske test, der har afsløret VW. Foto: Odd Andersen/AFP
 

Ifølge tyske medier vil VW fredag fyre tre udviklingschefer lige under koncerndirektionen. I USA er tre andre bilfabrikanter tidligere blevet dømt for samme form for testsnyd, som VW nu har indrømmet. Den tyske regering vil teste biler fra både VW og andre for at se, hvordan de forurener.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Hold da op, det var dog bestyrtende, det anede vi virkelig ikke noget om,« er reaktionen fra både Volkswagen, den tyske regering og den europæiske bilbranche i øvrigt.

Men en lille uge inde i »Dieselgate« er det blevet ganske tydeligt, at det vidste man godt noget om, og torsdag valgte VW ifølge flere tyske medier at skille sig af med yderligere tre topfolk.

Det er udviklingsdirektørerne for de tre mærker VW, Audi og Porsche, Heinz-Jakob Neußer, Ulrich Hackenberg og Wolfgang Hatz, alle tre VW-veteraner, som angiveligt er på vej ud. Vi er dermed oppe på niveauet lige under koncerndirektionen – som altså hævder, at den ingenting har vidst.

KENYA-MOTOR SHOW

Samtidig står det klart, at præcis den form for snyd, som Volkswagen-koncernen har begået, har været anvendt flere gange tidligere og af andre bilfabrikker. EU har været klar over, at det forekom, og den tyske regering har været klar over det, og man har bare ikke kunnet gøre så meget ved det.

I sommer stillede De Grønne en række spørgsmål i Forbundsdagen til transport­minister Alexander Dobrindt (CSU) om bilers faktiske forurening; partiet pegede på, at afstanden mellem test og virkelighed bare vokser og vokser, både for udstødning og brændstoføkonomi. Så hvad er meningen, spurgte De Grønne, bliver der snydt?

Ministeren svarede, at det var svært at opdage, om der blev snydt.

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES

Umuligt at forhindre

Præcis det trick, som VW har benyttet sig af, hedder en »manipulationsanordning«.

Det er det udtryk, som anvendes i en EU-forordning fra 2007; allerede dengang kendte man nemlig udmærket til elektronik, som kan skrue op eller ned for bilens effekt og forurening. Forordningen bestemmer, at »manipulationsordninger« er forbudt, hvis de bruges til at øge forureningen.

Teknikken er naturligvis kompliceret, men princippet enkelt: Manipulations­anordningen opdager, at bilen er ved at blive testet på et rullefelt, for eksempel ved at måle, om der drejes på rattet. Og så kan den skrue ned for brændstoftilførslen og måske lade noget mere af udstødningsluften blive recirkuleret i motoren. Det nedbringer forureningen.

GERMANY VOLKSWAGEN

Gjorde man det ude på landevejen, ville bilen miste trækkraft. På rullefeltet gør det ingenting.

I juli svarede den tyske transportminister så De Grønne, at han godt var klar over, at den slags anordninger kan finde ud af, at bilen er ved at blive testet. Og så fortsatte han:

»(Regeringen) er enig med EU-Kommis­sionen i, at det i praksis indtil nu ikke i større omfang har været muligt at forhindre manipulationsanordninger.«

Derfor støtter den tyske regering, at man får udviklet en mere realistisk måde at teste nye bilmodeller. De skal simpelthen ud at køre.

GERMANY BUSINESS US

Ud på vejene

Det samme mener FDM.

»Vi har i mange år vidst, at den måde, vi miljøtester biler på i forhold til opnåelse af typegodkendelser, ikke modsvarer det reelle forbrug og den reelle emission ude på vejene,« siger Lone Otto, som er chef for Teknisk Afdeling hos FDM.

»Testene i dag er udelukkende laboratorietest og beregningstest, og det gælder både i Europa og i USA. Bilerne bliver kortvarigt testet på rullefelt under belastning, men det modsvarer ikke vores reelle kørsel, hvor blandt andet motorvejskørsel med høj belastning ikke indregnes.«

Det er selvfølgelig ikke det samme, som at der er blevet snydt. Men det voksende gab mellem test og virkelighed gør det nærliggende at tro, at man har.

24BUSfolkevogn1.jpg

»Dette her har der været talt om i alle de år, jeg har været i autobranchen, men der er ikke belæg for noget. Det er rygter,« siger Lone Otto.

EU vil fra 2017 indføre mere realistiske testmetoder, men så lang tid kommer vi ikke til at vente.

Transportminister Dobrindt i Tyskland sætter allerede nu en undersøgelse i gang, både af VW-biler og af andre bilmærker. De skal ud at måles på vejene, præcis som i den amerikanske test, der har afsløret VW.

»Eksperterne fra Kraftfahrtbundesamt (den tyske trafikstyrelse, red.), som af mig mandag blev bedt om at gennemføre en omhyggelig efterundersøgelse, er allerede klar til at gøre det, og de VW-modeller, som det lige nu drejer sig om, vil blive undersøgt både i laboratoriet og på vejen, det vil altså sige, at spørgsmålet om de reelle forbrugsværdier også her vil blive meget nøje undersøgt,« sagde han torsdag til tysk TV.

winterkorn

»For det andet vil der naturligvis blive taget stikprøver af andre køretøjer fra andre mærker, både tyske og udenlandske, og her vil der også blive gennemført test både på rullefelt og på vejen.«

Snyd i 40 år

Historien viser, at der er blevet snydt, igen og igen.

Berlingske Business’ bragte torsdag beretningen fra en dansk ingeniør, som i 1991 arbejdede hos VW-datterselskabet Audi og overhørte, hvordan det allerede dengang var helt almindeligt at manipulere med motorstyringen. Det var så almindeligt, at man var sikker på, at myndighederne vidste, at det skete.

Den først dømte synder er faktisk VW, som helt tilbage i 1974 fik en bøde af de amerikanske miljømyndigheder for manipulation med en miljøtest. Det var endda før, der fandtes elektronisk motorstyring.

winterkorn

I 1995 var det General Motors’ tur, og det var vist egentlig ikke, fordi man ville snyde. GM havde det problem med de store Seville-Cadillacer, at motoren gik ud, når bilen holdt stille, og man tændte for airconditioningen. Så satte man tomgangshastigheden lidt op, når der blev tændt for den kolde luft. Men forureningstesten blev lavet med slukket airconditioning, så man havde faktisk snydt og fik en bøde.

Endelig blev både Ford og Honda i 1998 grebet i lignende sager, hvor snyd ikke direkte var formålet med manipulationen, men hvor der alligevel faldt bøder.

Men hvorfor så nu, og hvorfor så VW?

Måske er det, som en Financial Times- redaktør, John Gapper, filosoferer i en klumme: Virksomheder i alle mulige brancher prøver altid at køre til kanten af reglerne. Bankerne prøvede jo før finans­krisen at opfylde kapitalkravene med færrest mulige penge.

winterkorn

Somme tider er der nogen, som overskrider grænsen mellem lovligt og ulovligt. Og hvis X snyder, må Y også gøre det, for ellers taber Y i konkurrencen. Før eller siden er der nogen, som går for langt.

GlaxoSmithKline er for eksempel næppe den første medicinalkoncern, som har betalt bestikkelse i Kina. GlaxoSmithKline er bare dem, der bestak så meget, at det blev afsløret.

Og ligesådan med VW. Miljøkravene er bare blevet strammet og strammet, og måske kunne udviklerne bare ikke følge med mere. Oveni kom elbilerne. Det må have været fristende at skrue lidt ned for brændstoffet og op for snydet. Og en dag var man bare gået for langt.

TV: VW-topchef står ret

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere