Del : SMS
Berlingske Business

Volkswagens tour de tilgivelse bliver jordet fra start

vw
Volkswagen adm. direktør Matthias Muller er på charmetur i USA, hvor han skal forsøge at genvinde forbrugerne og myndighedernes tillid. Den plan er dog kommet skævt fra land. Foto:

Myndighederne i Californien er ikke tilfredse med den plan, Volkswagen har præsenteret for at reparere de hundredtusindvis af biler, der har fået snydesoftware installeret. I det hele taget er VWs tour de tilgivelse i USA kommet skidt fra start.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som den første stat har Californien natten til onsdag dansk tid skudt Volkswagen redningsplan til jorden og dermed vanskeliggjort den tyske bilgigants bestræbelser på at rette op på dieselskandalen, der fortsat får VW til at bløde milliarder.

Ifølge Wall Street Journal kalder miljømyndighederne i Californien VWs plan for »svag«, inden de onsdag officielt mødes med repræsentanter fra VW.

vw

Alene i Californien har VW solgt 500.000 biler med den skandaleombruste software, der har løjet om, hvor højt udslippet af NOx-stoffer har været. VW har i den forbindelse meldt en plan ud for, hvordan man vil tilbagekalde og reparere de berørte biler, men den plan bliver skudt til jorden af miljømyndighederne i solstaten. Ifølge Mary Nichols, der er chef for det miljøråd, der overser hele affæren, er VWs plan ikke ambitiøs nok.

»Volkswagen traf en beslutning om at snyde i udlednings-tests og derefter forsøge at skjule det. Det er de nødt til at gøre det godt igen, og dagens beslutning er et skridt i retning af at sikre, at det vil ske,« siger Mary Nichols ifølge Wall Street Journal.

VOLKSWAGEN

Ifølge myndighederne har VW endnu til gode at give svar på, hvordan det vil fixe en række af de tekniske problemer, som brugen af snydesoftware har affødt - heriblandt hvordan man reelt vil sænke udledningen af de NOx-stoffer, man i første omgang snød ned på et markant lavere niveau med softwaren.

VWs hovedpine bliver ikke mindre af, at den nationale miljøinstans, EPA, i en kort udtalelse erklærer sig enige med Californiens myndigheder i, »at Volkswagen ikke har fremlagt en godkendt tilbagekaldelsesplan, der vil bringe bilerne i overensstemmelse med reglerne og reducere forureningen,« skriver Reuters.

VW selv slår fast, at man er opsatte på at samarbejde med de amerikanske myndigheder og finde en løsning på hele affæren.

FILES-US-GERMANY-AUTOMOBILE-POLLUTION-VOLKSWAGEN-INVESTIGATION-V

Kritikken falder samtidig med, at Volkswagens adm. direktør, Matthias Muller, er på en art tour de tilgivelse i USA, hvor han med bøjet nakke og undskyldende mine mestendels har accepteret og taget imod den nådesløse kritik, Volkswagen må lægge øre til i landet, hvor hele skandalen startede.

Ved et enkelt tilfælde har Muller dog - ifølge de fleste iagttagere - trådt ved siden af. Det drejer sig om et radiointerview med et amerikansk medie, hvor bilbossen ifølge Reuters skulle have afvist, at VW-ansatte løj ved at undgå diverse udledningstest. I USA er den krystalklare opfattelse, at VW bevidst har løjet, og en statsanklager fra staten Connecticut kalder ifølge Reuters Mullers udtalelse for »foruroligende« og »uacceptabel«.

Rundt omkring i USA barsler private personer såvel som større forbrugerorganisationer fortsat med en lang række søgsmål, der potentielt kan efterlade Volkswagen med en regning på hundredvis af milliarder. De amerikanske myndigheder meldte i sidste uge ud, at man planlægger at sagsøge VW for minimum 45 milliarder dollar – altså mere end 200 millarder danske kroner.

09BUSVW4-161054.jpg

I Europa, der opererer med en knap så streng forbrugeransvarslov, er det endnu uklart, hvad det juridiske efterspil bliver. Tirsdag meldte Sverige dog ud, at landets særlige indsatsgruppe mod korruption har indledt en forundersøgelse mod VW for groft bedrageri. Herhjemme i Danmark forlyder det ikke - ifølge flere kilder Berlingske Business har talt med, at noget lignende skulle være under optræk. Aktuelt arbejder en task force, som Transportministeriet har nedsat - på at »sikre en juridisk og teknisk belysning af sagen og til at koordinere, hvilke skridt der skal tages fra dansk side,« som det hedder i et kommissorium for gruppen. 91.000 biler herhjemme har den fejlagtige software installeret, og Volkswagen Danmark forventer at de fleste vil blive tilbagekaldt til reparation i løbet af de kommende måneder.

 

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere