Del : SMS

VM-fodbold og te kan kortslutte britisk elnet

pix-gazza
Her ses de engelske spillere Paul Gascoigne og Chris Waddle efter nederlaget til Tyskland i VM 1990. Foto:

Elnettet risikerer at kollapse, når en million briter sætter vand over til te over på samme tidspunkt. Elselskabet National Grid står klar til tackle udfordringerne i pauserne til fodbold-VM.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det børsnoterede britiske selskab National Grid PLC forbereder sig i disse dage til fodbold-VM, der sparkes i gang i Brasilien 12. juni. Og det ikke uden årsag. For briternes tørst efter te i pauserne på fodboldkampene risikerer nemlig at fælde elnettet.

National Grid sidder på det det fysiske elnet i Storbritannien, altså master, kabler transformatorer osv. Og er der én ting, som elselskaber ikke er glade for, så er det uventede og heftige udsving i forbruget. De sætter hele nettet under pres og kan potentielt være årsag til store strømafbrydelser. Den slags vil såvel kunder som elselskaber selvsagt gerne undgå - specielt hvis de risikerer at ske midt i en afgørende fodboldkamp.

Og der er ikke bare tale om tom snak. National Grid opremser i en pressemeddelelse på sin hjemmeside nogle af de største udsving, de har oplevet de seneste 25 år. Det største fandt sted 4. juli 1990 efter en nervepirrende semifinalekamp mellem Tyskland og England, som skulle afgøres med straffesparkskonkurrence.

Klokken 21:58 - lige efter slutfløjtet - oplevede selskabet en pludselig stigning i forbruget på 2.800 megawatt. Det svarer til, at 1,12 millioner elkedler blev tændt på samme tid. En række andre eksempler afslører et lignende mønster ved andre store fodboldopgør.

National Grid tager udfordringen meget alvorligt. Faktisk så alvorligt, at den opfordrer britiske elkunder til at deltage en undersøgelse på sin hjemmeside, der skal hjælpe med at berede elnettet på de største udfordringer.

»Verdensmesterskabet er en særdeles spændende tid for den britiske offentlighed, og det er både en spændende og udfordrende tid for National Grid,« siger selskabets elforbrugsanalytiker John Young i pressemeddelelsen og tilføjer:

»Vi har nærstuderet den historiske data fra tidligere turneringer, men vi vil gerne høre fra fodboldfans i hele nationen, så vi kan finde ud af, hvordan og hvor de vil overvære kampene.«

Tyskland vandt for øvrigt det ovenstående, neglebidende opgør 4-3 og slog senere Argentina i finalekampen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere